Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Nezabúdajte na vodu

Napísal dňa 11. jún 2014

Opať nastalo obdobie horúcich dní a s ním aj obdobie dovoleniek, ale zároveň i zdravotných rizík. Aby sme boli v dobrej kondícii počas celého dňa je potrebné dodržiavať pitný režim, o ktorom sa hovorí na každom mieste v printoch a médiách. Aj napriek masovej kampani mnoho ľudí podceňuje dodržiavanie pitného režimu. Preto sa opať vrátim k základným a hlavným zásadám, ktoré by sme mali dodržiavať počas horúčav.

Apelujem predovšetkým na starších ľudí, tehotné ženy a deti, taktiež na ľudí s kardiovaskulárnymi chorobami. Pri konzultácii v ambulancii sa stretávam s názorom pacientov, ktorí argumentuju “veď ma nesmädí”. Treba však konštatovať, že smäd je vlastne neskorým indikátorom nedostatku tekutín a ozýva sa až vtedy, keď telo stratilo približne 2% vody! So stratou tekutín dochádza k strate energie a dehydratácii z prehriatia organizmu, čo spôsobuje kolapsové stavy pričom človek môže odpadnúť.

Mnohí pacienti si neuvedomujú, že o tekutiny prichádzame aj potením sa či dýchaním počas leta, a preto je ideálne popíjať tekutiny v menších množstvách a častejšie. Doporučuje sa vypiť 2 až 3 litre tekutín denne, pochopitelne závisí to od fyzickej námahy. Na druhej strane treba povedať, že sú aj priveľmi uvedomelí pacienti a ich príjem tekutín denne je prehnane zvýšený, čo môže mať za následok vytváranie opuchov na dolných končatinách, môže dochádzať k poruche krvného obehu a v krajnom prípade až k opuchu mozgu z dôvodu osmózy. Počas horúčav sa nedoporučuje konzumácia alkoholu, ktorý pre svoj diuretický efekt spôsobuje odvodnenie. Zároveň má vasodilatačný účinok, čo má za následok rozšírenie ciev a zároveň pokles tlaku a sekundárne nedokrvenie mozgu s následným kolapsom.

Káva,čierny čaj či miešané nápoje s alkoholom nepatria do dodržiavania pitného režimu. Vhodná je prírodná stolová voda, ľahké mineráílne vody. Nápoje, ktoré konzumujeme nesmú byť príliš studené, doporučujú sa vlažné nápoje. Ľadové nápoje zhoršujú trávenie a môžu vyvolať aj zápal sliznice žalúdka. To či dodržiavate  dostatočný pitný režim si môžete otestovať jednoduchým ukazovateľom ranného moča. Má byť svetlý a v dostatočnom množstve. Denne by sme mali vymočiť aspoň liter.

Voda je základ života a musíme si uvedomiť, že každá strata vody, ak nie je vyrovnaná pitím, znižuje výkonnosť a preto jej treba venovať zvýšenú pozornosť.

MUDr. Dušan Žuffa

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.