Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Jedlo ako liek. Čo vás postaví na nohy?

Napísal dňa 21. marec 2015

Máme pre vás pár tipov na potraviny, ktoré si hravo poradia s nachladnutím, stresom či zaženú neskrotnú chuť na jedlo.

Pre lepšie sústredenie

Hovädzí steak

Za zníženou schopnosťou koncentrácie sa môže skrývať aj nedostatok železa. To je obsiahnuté tak v živočíšnych ako aj v rastlinných zdrojoch, ako sú strukoviny alebo špenát. Ale zatiaľ čo z listovej zeleniny vaše telo prijme iba 5%, z prepečeného steaku získa až 20%. Ak potrebujete počas krátkej doby podať čo najlepší výkon, vezmite si na pomoc kofeín v podobe šálky kávy alebo čaju. Ale pozor na to, aby sa váš denný príjem nevyšplhal vysoko cez 300 mg, potom totiž hrozí zvýšený stres a ruka v ruke s ním aj zhoršená výkonnosť.

Po cvičení

Zázvorový čaj

Cítite po návrate z telocvične bolesť vo svaloch? Vezmite si na pomoc zázvor, ktorý sa preslávil svojimi protizápalovými účinkami. Zahrejte sa šálkou čaju z čerstvého strúhaného zázvoru alebo vyskúšajte niektorý recept z indickej alebo čínskej kuchyne. Už po jedenástich dňoch konzumácie dvoch gramov zázvoru denne sa schopnosť regenerácie po športovom výkone zlepší až o štvrtinu. Doprajte si mliečny kokteil. Vedci z University of Texas zistili, že mlieko vám pomôže vystavať svalovú hmotu a odbúrať nechcený tuk oveľa efektívnejšie než športové drinky.

653453

Proti splínu

Plátok celozrnného chleba

Sacharidy obsiahnuté napríklad v celozrnnom pečive alebo ovocí sú nielen dôležitým zdrojom energie, ale majú aj pozitívny vplyv na psychiku. Dokážu totiž prispieť k zvýšeniu hladiny “hormónu šťastia” serotonínu. Preto počítajte s tým, že ak si zahrávate s nízkosacharidovou diétou, môžete byť vystavení výkyvom nálady. Ak si potrebujete zlepšiť náladu, mierne zredukujte množstvo bielkovín, ktoré prijímate spolu so sacharidmi. Z jednej americkej štúdie vyplynulo, že bielkoviny konzumované spolu so sacharidmi tvorbu serotonínu brzdia.

Pri prechladnutí

Kuracie polievka a ustrice

Za opakovaným nachladnutím sa často skrýva nedostatok zinku, ktorý posilňuje imunitu. Práve ustrice sú týmto stopovým prvkom priamo nabité, preto je dobré ich zaradiť do jedálnička ako tú najlepšiu prevenciu proti vírusom a baktériám. Ak už posmrkáváte, doprajte si tanier kuracieho vývaru so zeleninou. Horúci vývar má protizápalové účinky a navyše prispieva k produkcii slín, čo so sebou nesie zmiernenie príznakov prechladnutia.

Pred nástupom “vašich dní”

Banánové smoothie

Dva stredne veľké banány obsahujú štvrtinu odporúčanej dennej dávky horčíka. Jogurt je zase bohatý zdroj vápnika. Oba tieto minerály potrebujete k tomu, aby ste minimalizovali príznaky blížiacej sa menštruácie. Horčík pôsobí aj ako výborná prevencia proti depresii a zadržiavanie tekutín, čo sú dva časté príznaky predmenštruačného syndrómu. Do bieleho jogurtu si namiesto marmelády pridajte trošku medu. Podľa britských vedcov dokáže med zvýšiť vstrebateľnosť vápnika z mlieka o viac než 30%.

Zdroj: fitnessmagazine.com, Foto: pixabay.com