Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Myslíte na vodu?

Napísal dňa 23. jún 2015

Čaká nás opäť obdobie dovoleniek a s tým mnohé skryté zdravotné riziká. Ako každý rok sa vraciame k téme pitného režimu.

Máme za sebou niekoľko horúcich dní a už som zaznamenal vo svojej ambulancii pacientov, najmä staršieho veku, so známkami dehydratácie. Preto sa opäť vrátim k základným a hlavným zásadám, ktoré by sme mali dodržiavať počas letného obdobia a pri zvýšených denných teplotách.

Téma je dôležitá predovšetkým u starších ľudí, tehotných žien a deti. Taktiež u ľudí s kardiovaskulárnymi chorobami. Argumenty pacientov, že nepijú preto, lebo „že nie sú smädní“, neobstoja. Smäd je vlastne neskorým indikátorom nedostatku tekutín a ozýva sa až vtedy, keď telo stratilo približne dve percentá vody. So stratou tekutín dochádza k strate energie a dehydratácii z prehriatia organizmu, čo spôsobuje kolapsové stavy, pričom človek môže odpadnúť.

O tekutiny prichádzame potením, dýchaním, čo si mnoho pacientov ani neuvedomuje a preto je ideálne popíjať tekutiny v menších množstvách a častejšie. Doporučuje sa vypiť dva až tri litre tekutín denne, pochopiteľne to závisí od fyzickej námahy. Na druhej strane treba povedať,že sú aj priveľmi uvedomelí pacienti a ich príjem tekutín denne je prehnane zvýšený – čo môže mať za následok vytváranie opuchov na dolných končatinách, môže dochádzať k poruche krvného obehu a v krajnom prípade až k opuchu mozgu z dôvodu osmózy.

Počas horúčav sa nedoporučuje konzumácia alkoholu, ktorý pre svoj diuretický efekt spôsobuje odvodnenie. Zároveň má vasodilatačný účinok, čo má za následok rozšírenie ciev a zároveň pokles tlaku a sekundárne nedokrvenie mozgu s následným kolapsom.

Konzumácia kávy, čierneho čaju či miešaných nápojov v kombinácii s alkoholom nepatria do dodržiavania pitného režimu. Vhodná je prírodná stolová voda, ľahké minerálne vody, ktoré by nemali byť príliš studené. Ľadové nápoje zhoršujú trávenie a môžu vyvolať aj zápal sliznice žalúdka. To, či dodržiavate dostatočný pitný režim si môžete otestovať jednoduchým ukazovateľom ranného moču. Má byť svetlý a v dostatočnom množstve. Denne by sme mali vymočiť aspoň liter.

Voda je základ života a musíme si uvedomiť, že každá strata vody, ak nie je vyrovnaná pitím, znižuje výkonnosť. Aj preto jej treba venovať zvýšenú pozornosť. Užite si leto!

MUDr. Dušan Žuffa

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.