Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Stačí 5000 kJ?

Napísal dňa 24. jún 2015

Jedni tvrdia, že schudnúť môžete, len keď váš denný príjem neprekročí hranicu 5000 kJ. Druhí oponujú, že niečo také je pre telo týranie. Kto z nich pravdu?

V diskusiách na internete je toto téma omieľaná roky. Hodnota 5000 kJ sa totiž stala prísľubom schudnutia aj pre tých, ktorí bojujú so spomaleným metabolizmom alebo chudnú opakovane a neúspešne. O magických 5000 kJ hovoria aj mnohí odborníci. Môže sa samozrejme stať, že budete ubúdať na váhe aj pri 6000 alebo 6500 kJ, ale päť tisíc je istota. Ale odkiaľ pochádza toto číslo? Kto povedal, že je správne? A ako, že tomu veria zástupy ľudí?

Počítanie ako nočná mora

Pokiaľ ide o základný kalorický prehľad, ten máme skoro všetci. Vieme, že čokoláda je “tučnejšia” ako banán a že údený syr ich obsahuje viac ako neúdený. Staré dobré pravidlo, že chudneme, ak výdaj kalórií prevyšuje ich príjem, platí stále. To ale neznamená sedieť u každého jedla sa zápisníkom a kalkulačkou. Podľa odborníkov na výživu presné čísla ani nie sú potrebné. Nie je to alfa a omega v úsilí o zdravú životosprávu a už vôbec nie tajomstvo chudnutia.

„Ak niekto držal redukčnú diétu, zaujímal sa o kalorickej hodnoty potravín a podarilo sa mu dosiahnuť ideálnej telesnej hmotnosti, potom najlepšie vie, aké veľké úsilie sa za tým skrýva a ako zložité je ho udržať,” naráža na jeden z problémov počítania kalórií nutričný odborník. Navyše chudnutie by nemalo byť o strážení sa a zlej nálade. Ten pocit, keď sa teším, až budem môcť tú hnusnú diétu zase porušiť, by nás pri zdravom stravovaní nikdy nemal stretnúť. Z jedla by sme mali mať radosť a mal by to byť pomocník, nie súper.

5354345

Nie je kalória ako kalória

Pevná vôľa je vec jedna, ale hlavný problém však podľa odborníkov spočíva v tom, že nie sú kalórie ako kalórie. Záleží na tom, z čoho pochádzajú. Napríklad tuky z nasýtených mastných kyselín sa rýchlejšie usadia na vašich bokoch ako tie z nenasýtených. Desať tisíc kilojoulov nemusí vždy vyzerať rovnako. Vďaka pomeru jednotlivých živín to môže byť plnohodnotná jednodňové strava zdravé a aktívne ženy.

Môže to byť ale aj denný prídel nekvalitného, ​​tučného a živinami chýbajúceho jedla pre podvyživených mužov stredného veku. Zrejme už obézneho a riešiaceho metabolické ochorenia. A aj keď je príjem 10 tisíc kilojoulov u tohto muža nižší ako jeho celodenný výdaj, nikdy neschudne tak, aby bol zdravý a váhu si udržal. Viac než kalórie sa preto oplatí všímať si rozloženie živín, aby sa vám v priebehu dňa podarilo aspoň približne zachovať rovnováhu medzi sacharidmi, tukmi a bielkovinami – 50: 25: 25.

Bazálny metabolizmus

Bazálny metabolizmus, označovaný skratkou BMR. Je to energia, ktorú organizmus spotrebuje za 24 hodín v kľudovom stave (v spánku, za normálnej teploty) pre zabezpečenie životne dôležitých funkcií. Akákoľvek činnosť, či už ide o žmurkanie, rozprávanie, alebo sťahovanie nábytku, energetické nároky nášho tela zvyšuje. Každý človek má hodnotu BMR inú. Na internete síce nájdete nespočetné množstvo návodov, ako si ho vypočítať, tie ale poskytujú len približné informácie. Presnú hodnotu môže stanoviť len odborník na špeciálnom pracovisku. Hoci každý fungujeme inak, len u máloktorých žien (a už vôbec nie u mužov !!!) sa bazálny metabolizmus pohybuje okolo 5000 kJ. A to je ten problém!

Päť tisíc kilojoulov je energia, ktorá nestačí ani na pokrytie fungovania za predpokladu, že sme úplne v pokoji. Ako príklad môžeme uviesť, že priemerne vysoká žena – okolo 165 centimetrov – má BMR 6200-6500 kilojoulov. Túto hodnotu ovplyvňuje rad faktorov – výška, vek, množstvo svalovej hmoty, hormonálne vplyvy atď. Ak organizmus prijíma dlhodobo menej energie, než je jeho základná potreba, prepne sa na úspornejší režim a vo výsledku spaľuje za kľudových podmienok energie ešte menej.

To vedie k tomu, že po určitej dobe ani takto nízky energetický príjem nezaručí chudnutie. Navyše hrozí, že stratené kilá sú vlastne stratená svalová hmota, a po skončení takejto diéty a návratu k pôvodnému stravovaniu pôjdu kilá zase hore. Ak chceme zostať v kondícii a udržať telo funkčné, musíme mu dávať minimálne to, čo bezpodmienečne k svojmu životu potrebuje – príjem, ktorý nie je pod úrovňou jeho bazálnej potreby energie.

 

Zdroj: internet, Foto: sxc.hu