Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Robíte čo môžete, a stále nechudnete?

Napísal dňa 18. december 2015

Možno nemáte v poriadku hormóny! Hormonálny systém človeka máme tendencie podceňovať. Pritom práve hormóny ako leptín, ghrelin, testosterón a ďalšie sú kľúčom k vysnenej postave.

Aj napriek tomu sa hýbete, žijete zdravo a snažíte sa vyberať kvalitné jedlo, stále sa točíte v kolotoči nadváhy. Na vine bude hormonálna “búrka” vo vašom tele. Práve hormóny totiž ovplyvňujú mnohé funkcie, spôsobujú pocity hladu, smädu, pomáhajú tráviť alebo ukladať tuky, ovplyvňujú tvorbu svalov aj sexuálnu túžbu. Pokiaľ nie je tento prepracovaný systém v rovnováhe, zrúti sa reťazová reakcia. Na jej konci je okrem iného obezita. Ktoré hormóny vám teda bráni schudnúť?

Hormón sýtosti – Leptín

V spolupráci s hormónmi štítnej žľazy, kortizolom a inzulínom určuje telu, aký veľký má hlad, aké rýchle bude spaľovanie jedla a či sa prijaté kalórie uložia do tukových buniek či použijú na energiu. Pri správnom fungovaní pomáha leptín zmenšovať dlhodobé tukové zásoby. Pri zlom fungovaní človek necíti sýtosť, čo ho núti stále jesť. Pretože sa leptín tvorí v tukových bunkách, platí jednoduchá rovnica – a to, čím viac máte v tele tuku, tým viac máte tiež leptínu. Avšak neznamená to automaticky, že tým menší je hlad. Práve naopak – väčšie množstvo leptínu v tele vyvoláva rezistenciu na neho, takže organizmus stráca schopnosť vnímať jeho signály.

Hormón hladu – ghrelin

Tento hormón zvyšuje chuť do jedla a pomáha ku kvalitnejšiemu spánku. Vytvára sa v tenkom čreve dvanástnika a žalúdka, odkiaľ putuje do mozgu a zvyšuje chuť do jedla. “Prekabátiť” tento hormón je možné pomalým vychutnávaním jedla. Práve pomalé zapĺňanie žalúdka dá priestor k postupnému klesaniu hladiny ghrelinu. Okrem pocitu hladu pomáha ghrelin človeku prechádzať do všetkých spánkových fáz. Pritom v 4. fáze spánku sa uvoľňuje rastový hormón a REM fázy prispieva k ochrane hladiny leptínu.

1111

Inzulín – hormón, ktorý udržuje hmotnosť

Znižuje hladinu glukózy (cukru) v krvi. Po tom, čo zjete potravinu obsahujúcu sacharidy, je rozštiepená na jednoduché cukry, ktoré sa uvoľňujú do tela a zvyšujú hladinu krvného cukru (glykémiu). Ak je glukózy viac, než stačia bunky spotrebovať, inzulín podporí tvorbu pečeňového alebo svalového glykogénu, ktorý je “zásobárňou” energie. Glykogénu sa však môže uložiť len určité množstvo, navyše svalový glykogén môže byť spotrebovaný iba vo svaloch. Ďalšia glukóza je preto za účasti inzulínu premenená na mastné kyseliny, ktoré sa ukladajú v podobe triglyceridov ako zásoba energie na neskoršie využitie. Pokiaľ tento proces funguje správne, pomáha udržiavať hmotnosť. V prípade, že jeme dlhodobo nadbytok sacharidov, pankreas posiela do tela viac inzulínu. Bunky už ale nie sú schopné prijímať viac glukózy, a tak prestanú na inzulín reagovať. Vzniká tzv. inzulínová rezistencia a rozvíja sa cukrovka 2. typu. V nadväznosti na to smeruje inzulín väčšie množstvo kalórií na uskladnenie v podobe tuku a nadváha je na svete.

Hormóny, ktoré pomáhajú tvoriť HDL cholesterol

Estrogény sú dôležité pre zaistenie ženského reprodukčného systému, funkcie mozgu, srdca a kostí alebo čistú pleť. Tvorí sa hlavne u žien a podmieňujú ukladanie tuku v oblasti pŕs, bokov a stehien. Malé množstvo sa však vytvára tiež v mužskom tele. Mnoho umelo vytvorených estrogénov prijímame zvonka (hormonálna antikoncepcia, pesticídy a plasty v okolí, prídavné látky v potravinách a iné. Estrogény majú rad foriem, z ktorých jednou je estradiol, tzv. “hormón mladosti”. Táto forma znižuje tvorbu inzulínu a zvyšuje tvorbu “dobrého” cholesterolu (HDL), zatiaľ čo sa znižuje tvorbu “zlého” cholesterolu (LDL). Štíhlej postave pomáha tiež vytváraním pocitu sýtosti a udržiavaním vysokej hladiny energie, takže aj vďaka nemu máme chuť do cvičenia. Vedci v posledných rokoch prišli na to, že ak je v tele estrogénu nadbytok, spôsobuje vyššie riziko rakoviny, cukrovky, neplodnosti a ďalších vážnych ochorení. Okrem prijímania tohto hormónu z potravín a z okolia spôsobuje jeho nerovnováhu aj stres.

Žite a jedzte zdravo a nezabúdajte na preventívnu lekársku starostlivosť

Ďalšími faktormi, ktoré majú vplyv na našu váhu, sú napríklad hormóny stresové, ako adrenalín, kortizol či noradrenalín, ovplyvňujúce trávenie, alebo známy testosterón. Ten sa s pribúdajúcimi kilogramami mení na estrogén, ktorý negatívne pôsobí na našu váhu. Kľúčom k rovnovážnemu stavu hormónov a správnemu fungovaniu metabolizmu je v prvom rade jedlo. Jedzte potraviny čo najmenej obohatené o prídavné látky (konzervanty, hormóny), lepšie bio produkty, a používajte základné potraviny, nie polotovary. Ďalej pamätajte na aktívny život a odpočinok prežitý s priateľmi,  koníčkami a spánkom. A ak máte pocit, že vám telo nefunguje, ako by malo, nechajte sa vyšetriť u lekára. Z vyšetrenia môže vyplynúť nadbytok či nedostatok niektorých hormónov.

Zdroj: MUDr. Dušan Žuffa, Foto: archív