Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Najlepší zdroj imunity? Jedlo!

Napísal dňa 8. január 2016

To, čo vyzerá na prvý pohľad ako bláznivá zaujímavosť, je do poslednej bodky pravda. Vaša imunita skutočne úzko súvisí s tým, čo jete. Ako je to možné?

Nemusíte za tým hľadať akékoľvek zložitosti, je to jednoduché. Celých 70% imunitného systému totiž sídli preukázateľne v črevách a ich mikroflóre! A preto všetko, čo zjete, ovplyvní váš zdravotný stav.

Možno ste si zatiaľ dali zakaždým to prvé, čo ste videli. Ale jeseň a zima je presne tým obdobím, kedy sa oplatí viac si všímať to, čo jete. Imunite samozrejme pomôže aj otužovanie, pohyb na čerstvom vzduchu, dostatok odpočinku. Ale jedlo? To je základ.

Poďme sa spoločne k imunite prejesť! Čím?

Určite viete, že potrebujete vitamíny a minerálne látky, obsiahnuté v ovocí a zelenine. Prospešné sú tiež vďaka tomu, že mnohé z vitamínov a minerálnych látok patria medzi tzv. antioxidanty. Tie bránia telo pred voľnými radikálmi, nepriateľmi z vonkajšieho prostredia. Okrem toho v sebe majú veľa vlákniny užitočnej pre fungovanie čriev.

Aby ovocie a zelenina prospeli čo najviac, vyberajte ich podľa aktuálnej sezóny a tiež lokálne. Je totiž dokázané, že nášmu stredoeurópskemu organizmu budú vždy viac prospievať stredoeurópskej potraviny.

A dôležitá je tiež pestrosť. Je samozrejme fajn, keď vám chutia jablká. Ale hrušky, slivky, čerešne, atď. tiež nevynechávajte. Každý ďalší druh má trochu iné zloženie ale aj množstvo obsiahnutých prospešných látok.

354354

Zásoby z pohárov

Nemusíte sa báť ani zaváraninového ovocia. A čo sa zeleniny týka, je pre imunitu ideálne pokvapkať troškou kvalitného oleja, aby sa uvoľnili všetky vitamíny. Svetom gurmánov hýbu čalamády, kyslé uhorky, nakladaná kapusta a iné. Veci, ktoré robievali naše babičky, pretože vedeli, že kyslá kapusta má viac vitamínov C ako citróny a že kvasenie dovolí, aby sa viacnásobne rozmnožili baktérie mliečneho kvasenia. Od nich je to blízko k probiotikám, ktoré sú potrebné pre správnu funkciu čriev.

Okrem toho vám ponúknu draslík, horčík, vitamín K a mnoho iných. Prečistia krv, zregenerujú pečeň a do tela sa dostane veľa enzýmov, ktoré možno kupujete v lekárni, keď sa uzdravujete z choroby.

A čo ešte podporí vašu imunitu? Morské ryby a plody. Je to vďaka vysokému obsahu zinku, nenasýtených omega-3 mastných kyselín a vitamínu D, ktorý sa podieľa na obrane pred chorobami dýchacích ciest alebo zápalmi.

Funkčné potraviny

Svoju pozornosť zamerajte aj na tzv. funkčné potraviny. Možno o nich počujete prvýkrát, aj keď ich môžete mať už peknú dobu doma na tanieri. Funkčné potraviny sú totiž vlastne to, čo bežne jete. Len “vo vylepšenej verzii”. S prídavkom látok, ktoré majú preukázateľne pozitívny vplyv na zdravie.

Potrebujete príklad? Ak máte radi jogurty, potom voľte tie s pridanými probiotikami a ideálne tiež vlákninou. Keď si chcete pripraviť vajíčka, budú pre vašu imunitu najlepšie tie od sliepok, ktoré dostávajú do kŕmnych zmesí omega 3-mastné kyseliny. Na maškrtenie sa oplatí poobzerať po sušienkach s amarantom. Raňajkovať môžete cereálie s pridanou kyselinou listovou alebo chlieb s izoflavónmi, ktoré sú dobré napríklad ako prevencia infarktu.

Kedy je na prevenciu neskoro

Keď už vás skolil nejaký bacil? Aj tu pomôže jedlo. Známym prírodným antibiotikom je vďaka silicu zvanej alicín cesnak. Nasaďte ho do boja pri prechladnutí, chrípke i infekciách dýchacích ciest. Ideálne v surovej podobe. Ak máte horúčku alebo zimnicu, kúpte si čerstvý zázvor, prospešný svojimi protizápalovými účinkami. Urobte si z neho napríklad čaj, pretože potrebujete tiež zintenzívniť pitný režim. Stačí nakrájať kus čerstvého koreňa, pridať plátky umytého citróna, na prehriatie kúsok kôry škorice. A nesmiete zabudnúť ani na med. Pre uzdravovania je dôležitý, pretože má okrem iného baktericídne a antivírusové účinky.

Pri chorobe neprehliadajte ani huby, napríklad šiitake alebo hlivu ustricovú. Pôsobí aj preventívne, ale pomôže vám rýchlejšie na nohy. Hodí sa do polievok, ktoré sú pre uzdravenie samy o sebe dôležité. Zvlášť kurací vývar má protizápalové účinky!

A ak potrebujete si odkašľať? Chren nastrúhaný a zmiešaný s medom podávaný 2 až 3x denne by mal byť tým pravým liekom na vaše trápenie.

Zdroj: MUDr. Dušan Žuffa, Foto: freeimages.com