Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Moderné technológie majú zľahčovať život

Napísal dňa 28. júl 2016
Blog_Lekar_DZ1_DEF

MUDr. Žuffa na základe vlastných skúseností vysvetľuje prínos nových služieb a najnovšiu ochranu starých ľudí.

S akým najčastejšími prípadmi a problémami starších pacientov sa stretávate najčastejšie v praxi?

Vo svojej dlhoročnej praxi sa najčastejšie stretávam u starnúcej populácie seniorov s kardiovaskulárnymi chorobami – najčastejšie ochorením srdca, hypertenziou (vysoký krvný tlak), s cievnymi mozgovými príhodami (porážka), diabetes (cukrovka), nádorovými ochoreniami, chorobami pohybového aparátu. Treba ale zdôrazniť rozširujúce sa duševné ochorenia typu demencie či depresie.

Prečo k nim dochádza a aké zmeny by ste im odporučili?

Môžeme konštatovať, že starnutie je vlastne nezvratný a neopakovateľný biologický proces, pričom dochádza k zmene štruktúr a funkcií orgánov, k zmene psychiky jednotlivca s následnými zmenami osobnostných prejavov, k zmenám sociálnym. Dochádza k zníženiu funkčnej rezervy organizmu, k zníženiu obranyschopnosti a s tým súvisiaciou náchylnosťou vzniku chorôb. Preto pre správne starnutie je dôležitá prevencia, životný štýl, správna výživa či dostatok aktivity. Staroba je vlastne obrazom celého života.

Vnímate ich povedomie o súčasných lekárskych pomôckach a technológiách ako dostatočné?

Moderné technológie zľahčujú život nielen zdravotne postihnutým, ale tiež seniorom. Osobne si myslí, že stav povedomia súčasných seniorov v oblasti technológii sa zlepšil, stretávam sa v ambulancii so seniormi, ktorí využívajú mailovú komunikáciu a objednávajú si lieky online, ale je to ešte v plienkach.

Práca s mobilom je už samozrejmá, ale len v rovine jednoduchých funkcií. Preto odporúčam možnosti vzdelávania na akadémii tretieho veku, ktorá je orientované nielen na oblasť zdravotníctva, ale aj na oblasť sociálnu, ako aj na problematiku moderných technológii.

S akými chorobami sa spája nepretržitý dohľad lekárskej služby a ktorí pacienti by mali o podobných službách premýšľať ako o preventívnych opatreniach, aj keď priame problémy ešte nemajú?

Predovšetkým sa jedná o spomínané kardiovaskulárne choroby, to je ochorenie srdca, stavy po infarkte, poruchy rytmu, pacienti s diabetom, ktorí si aplikujú inzulín, obštrukčné choroby pľúc, ale dôležitá je skupina duševných ochorení ako sú depresie, Alzheimerova choroba či parkinsonizmus. U uvedených pacientov je potrebný zvýšených dohľad nielen lekára, ale aj svojich príbuzných. Z vlastnej praxe viem, aké dôležité je konať a zakročiť či prísť k pacientovi včas.

Vnímate asistenčné služby ako vhodný doplnok?

Môžem konštatovať, že seniori neradi opúšťajú svoj domov a neradi sa vzdávajú svojho stereotypu a to hlavne z obavy pred ohrozením života či už náhlou nevoľnosťou, pádom a preto sa uzatvárajú pred svetom v priestoroch svojho obydlia. Strácajú kontakt s okolím a stávajú sa pasívnymi.

Majú minimum pohybu, kondícia ako aj vitalita sa vytráca a sú sekundárne náchylnejší na ochorenia či vzniku úrazov. Preto asistenčné služby sú veľkým prínosom v dnešnej dobe ako pre seniora, ale aj pre rodinu. Môžem len odporúčať využitie moderných technológii v praxi formou unikátnej služby Rodinný asistent, ktorá vlastne slúži na monitorovanie stavu seniora, ktorý sa nemusí obávať pobytu mimo svoj byt, môže ísť bezpečne na prechádzku, nákup, či len relaxovať v záhradke. Uvedené zariadenie mu dáva pocit bezpečia aj v prípade náhlej nevoľnosti či ohrozenia zdravia a života, nakoľko jeho zdravotný stav a pohyb je monitorovaný a prvá pomoc je na dosah.

Skúsenosti lekárov naznačujú, že o asistenčných službách by mali vedieť najmä a aj rodinní blízki starších pacientov a starších ľudí, sami iniciovať potrebu ochrany pre ich rodičov či starých rodičov. Čo by ste im v tomto smere z pohľadu lekára odporučili?

V dnešnej hektickej dobe, kedy je zamestnanie na prvom mieste, sa pacienti strednej generácie veľmi často sťažujú na problémy so svojimi rodičmi, ktorí sú nemocní a ich deti sa počas dňa nemôžu venovať ich zdravotným problémom, nemajú ich pod kontrolou a preto by som im odporučil využitie 24 hodinovej profesionálnej zdravotnej služby, ktorá v prípade náhleho zhoršenia zdravotného stavu ich príbuzného vie zasiahnuť.

Pacienti môžu argumentovať, že podobné služby sú drahšie alebo nepotrebujú ich akútne, aké argumenty má lekár a pre ktorých pacientov by mali byť nevyhnutnosťou?

Osobne si myslím, že život príbuzného je na prvom mieste a financie sú až druhoradé. Je pravdou, že každý si uvedené služby nemôže dovoliť, ale povedzme si pravdu, že namiesto jednej krabičky zakúpených cigariet či namiesto niekoľkých pív si rodič investíciu do života určite zaslúži.

V prípade, že máte záujem o viac informácií o službe Rodinný asistent, kontaktujte infolinku na telefónnom čísle 0903 805 805.

Alebo priamo navštívte Telekom centrum Ružomberok, kde vám špecialista na Rodinného asistenta zodpovie otázky na osobnom stretnutí.

Telekom centrum Ružomberok

M. Madačova 1

034 01 Ružomberok

 

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.