Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Únava z jedla?

Napísal dňa 19. október 2016

Cítite sa unavení a neviete prečo? Možno je vhodné zamyslieť sa nad svojimi stravovacími návykmi.

Slovenská strava je oproti iným dosť tučná, bohatá na kalórie a ťažko stráviteľná. Rýchlo rastúca sieť fastfoodov zdraviu skôr škodí než prospieva. Keď k tomu ešte pripočítame všetky možné a extrémne formy diét s ktorými sa roztrhlo vrece, niet divu, že mnohí ľudia majú zažívacie problémy a ťažkosti s udržaním optimálnej váhy.

Glykemický index

Potraviny, ktoré majú vysoký glykemický index sú veľmi zákerné, pretože nám prudko zdvihnú hladinu krvného cukru – glykémiu. Čím vyšší je glykemický index potravín, tým skôr má človek hlad a viac toho zje čo úzko súvisí s fungovaním inzulínu. V prípade, že má potravina vysoký glykemický index, tak pankreas vyplaví veľké množstvo inzulínu, aby telo uložilo krvný cukor do buniek a jeho hladina v krvi klesla. Účinky inzulínu sa však nezastavia na optimálnej hladine a fungujú s určitou zotrvačnosťou. Vysoký glykemický index nevyvoláva iba prudký výrazný vzostup cukrov, ale súčasne aj ich prudký pokles. Ak dôjde k zníženiu hladiny cukru, dostávame hlad.

Vplyv na psychiku

Príliš veľký pokles cukru, tzv. hypoglykémia sa môže odraziť na našej psychike. Budeme viac nervóznejší, podráždení, telesne slabí, bude  nás bolieť hlava. Rýchlejší nástup hladu je jedným z dôvodov, prečo príliš veľké výkyvy hladiny krvného cukru zvyšujú výrazne riziko obezity. Prudké vzostupy glykémie navyše u mnohých ľudí podporujú tendenciu organizmu ukladať energiu a robiť zásob vo forme tuku. Bohužiaľ s pribúdajúcimi kilami sa rozhodne necítime sviežejší na nálade nám to nepridá.

55445

Začarovaný kruh

V prípade, že jete často veľa potravín s vysokým glykemickým indexom, nabúravate si tiež pravidelný režim svojho stravovania. Jedlo by sme si naopak mali rozložiť do pravidelných menších dávok počas celého dňa aby sme nepociťovali hlad. S nabúraným stravovacím režimom len ťažko odoláme nájazdu do chladničky. Ak sa večer a v noci prejeme, horšie spíme a ráno sa prebúdzame unavení. Náš organizmus je totiž zahltený splodinami látkovej výmeny. Navyše ráno nemáme hlad a potom jeme neskôr a opäť vo veľkom množstve.

Prečo jesť potraviny s nízkym glykemickým indexom?

Naše telo nebude zbytočne zaťažované dlhým spracovávaním potravy. Budeme sa cítiť sviežejšie a plní energie.

Zdravý životný štýl

Okrem zdravého jedla by sme rozhodne nemali zabudnúť na odpočinok, dostatok spánku a zdravý pohyb. Pokiaľ si chceme udržať rozumnú váhu, musíme tiež rozumne uvažovať a nezabúdať na správne odreagovanie psychického napätia a regeneráciu organizmu!

Zdroj: redakcia, Foto: archív

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.