Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Podchyťte správne pitný režim

Napísal dňa 1. apríl 2017

Koľko vody je dobré počas teplých jarných dní vypiť, ktoré nápoje sú vhodné a ktoré nie?

Teplé počasie dokáže dať nášmu telu zabrať. Vytiahli sme už bicykle, oprášili bežecké tenisky, no nezabúdajme na fľaše s vodou. Nesprávnym pitným režimom a nedostatkom tekutín môžeme na svojom organizme napáchať škody, preto je dôležitý ich dostatočný prísun. Koľko vody je dobré počas teplých jarných dní vypiť, ktoré nápoje sú vhodné a ktoré nie?

Odborníci sa zhodujú, že najlepšia pre organizmus je filtrovaná voda z vodovodu. Striedať ju môžete s ľahko až stredne mineralizovanými minerálnymi vodami bez obsahu oxidu uhličitého, dojčenskými vodami, slabým čajom izbovej teploty. Môže byť ovocný alebo bylinkový, ale dôležité je sledovať odporúčania na škatuľke. Nie všetky druhy sú vhodné na každodenné pitie. Siahnuť môžete aj po čerstvých ovocných (môžu byť riedené vodou) alebo zeleninových šťavách bez sladidiel. Doplnkom môže byť ovocie a zelenina obsahujúce veľké množstvo vody ako sú vodné melóny, uhorky, paradajky a pod. Naopak nevhodná na pitie počas slnka je káva, ktorá má odvodňujúce účinky, sýtené, či sladené nápoje, mlieko a horúce čaje.

Young sportswoman drinking water (or energy drink) during rest period of morning cardio session. She is sitting on the stairway with smart phone attached to her arm and white headphones around her neck.

Young sportswoman drinking water (or energy drink) during rest period of morning cardio session. She is sitting on the stairway with smart phone attached to her arm and white headphones around her neck.

Príjem tekutín nemá klesnúť pod 2 litre, 2-2,5 až 3 l tekutín, ľudia s ochoreniami obličiek podľa rady lekára resp. 35-40ml/kg váhy. Ak chceme zachovať rovnováhu, počítajme spolu – pri zdravých obličkách vymočíme 1-1,5 l moču, 600 ml potom, metabolizmom do 400 ml. Strácame aj dýchaním,” upozorňuje MUDr. Daniela Balcová.

Opakované štúdie potvrdili, že pijeme nedostatočné množstvo tekutín. Dve tretiny z denného prísunu by sme mali vypiť už predpoludním a zvyšnú tretinu poobede. Dôležité je nezabúdať brať si vodu so sebou, ak ideme na dlhšiu dobu mimo domu.

Povinnosť zabezpečenia pitného režimu pre zamestnancov majú aj samotní zamestnávatelia. Nedostatočný prísun tekutín totiž môže nepriaznivo ovplyvniť pracovný výkon. Momentálne sú na trhu dostupné stravné lístky “pitný režim”, ktoré je možné použiť vo všetkých stravovacích zariadeniach na Slovensku. Ich výhodou je fakt, že je možné dostať za ne výhradne nealkoholické nápoje. Pitný režim upravuje § 7 vyhlášky Ministerstva zdravotníctva SR č. 99/2016 Z.z. o podrobnostiach o ochrane zdravia pred záťažou teplom a chladom pri práci. Zamestnávatelia radi využívajú na zabezpečenie pitného režimu formu lístkov, najmä pre jej jednoduchosť. Viacerí prešli na tento spôsob z logisticky náročnejšieho riešenia, ktorým je napr. nákup a distribúcia minerálnych vôd. Momentálne sa stále zvyšuje počet zamestnávateľov, ktorí riešia pitný režim aj nad rámec svojich povinností, ako benefit pre zamestnancov a konkurenčnú výhodu,” vyjadril sa Peter Ovari, obchodný riaditeľ spoločnosti VAŠA Slovensko.

Nedostatočný príjem tekutín môže mať pre telo nepriaznivé až fatálne následky. Preto je nutné uvedomiť si, čo v organizme pri nedostatku prísunu vody prebieha. Ak nepijeme dostatok tekutín, nemusíme mať smäd. Nedostatok tekutín (dehydratácia) sa môže prejaviť aj bolesťami hlavy, závratmi, nesústredenosťou, nedostatočnou pozornosťou, únavou, u niekoho aj zápchou, stúpne pulz, klesá tlak, príliš hustá krv a ďalšie rizikové faktory, ako dlhé sedenie, ochorenie žíl, príp. poruchy zrážanlivosti môžu viesť k upchatiu žíl, trombóze a tá nás zas ohrozuje pľúcnou embóliou, čo už je závažné ochorenie,” hovorí MUDr. Balcová.

Zároveň dodáva, že k rizikovým skupinám patria najmä:

starší ľudia nad 65 rokov,

malé deti, hlavne do 4 rokov (majú v tele vysoký obsah vody a majú vyššie nároky na vodu), ktoré nemusia pociťovať smäd, rovnako pri zvracaní, či hnačkách, a u ktorých skôr môže nastať ťažší stupeň ako sú závraty, kolapsy, poruchy vedomia, ktoré už ohrozujú aj na živote.

Platí teda staré známe, že lepšie je problémom predchádzať, ako musieť hasiť ich príčiny. V prípade, že zabúdate na dopĺňanie tekutín, skúste mať pri sebe vždy celú fľašu s vodou. Ľahšie tak skontrolujete, koľko vody ste počas dňa vypili.

Zdroj: redakcia

 

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *