Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Ako zvládnuť náročnú fyzickú aktivitu

Napísal dňa 30. október 2017

Neohrozte svoje zdravie na vysokohorskej turistike a pripravte sa na ňu dostatočne.

Žijeme vo veľmi uponáhľanom svete a ľudia žijúci v mestách, ale aj ľudia žijúci na dedinách vyhľadávajú turisticky známe miesta, kde si okrem krásnych výhľadov, ktoré im príroda ponúka, môžu vychutnať aj pokoj, ktorý tak veľmi potrebujú.

Hory sú však zradné a každý vysokohorský výstup si vyžaduje nielen dostatočnú fyzickú kondíciu, ale aj kvalitné turistické vybavenie. Neohrozte svoje zdravie na vysokohorskej turistike a pripravte sa na ňu dostatočne.

Počasie sa môže kedykoľvek zmeniť

Skôr, než vyrazíte na vysokohorskú turistiku, musíte vedieť, že počasie v horách sa mení takmer každú pol hodinu. Aj keď meteorológovia hlásia krásne jasné počasie, vo vyššej nadmorskej výške vás môže prekvapiť hmla a dážď. Vysokohorské turistiky netrvajú hodinu- dve, ale takmer celý deň (samozrejme záleží aj od toho, akú trasu si vyberiete). Bez pršiplášťu, kvalitných nepremokavých značkových topánok a dostatočného množstva tekutín do hôr ani nevyrážajte.

familyski_feature

Dehydratácia a poškodenie zraku

Vo vysokohorských polohách je slnko podstatne silnejšie ako v nižších. Bez kvalitných okuliarov do hôr nechoďte, nakoľko by ste si vo výraznej miere mohli poškodiť sietnicu.

Čo sa týka tekutín, odporúčaná dávka je 3-4 litre najlepšie čistej vody, poprípade bylinkového čaju. Odporúčame vám tekutiny dávať výhradne len do plastových fliaš. To ale neznamená, že keď vodu vypijete, plastovú fľašku necháte v horách. Stlačte ju a vyhoďte ju až keď zbadáte prvý smetný kôš. Do plastových fliaš dávajte len vychladený čaj, nie horúci.

Tekutiny pite priebežne a keď sa vám naskytne možnosť doplniť si tekutiny do fliaš z prírodného prameňa, využite to. Trasa sa vám môže predĺžiť a nie je nič horšieho, ako keď sa vám minú tekutiny a výrazná časť cesty je ešte pred vami.

Oblečenie

Okrem dostatočného množstva tekutín si brávajte so sebou aj náhradné tričko a ak sa vám zmestí do batoha, tak aj nohavice. Ako sme už spomínali, vo vysokohorských polohách môže byť počasie úplne iné ako v tých nízkych, kde ste ubytovaný a to nezáleží na tom, či idete na turistiku v októbri, alebo v júni. To, že je leto u vás doma automaticky neznamená, že je leto aj vo vyššej nadmorskej výške. Zimomravým ľuďom odporúčame brávať vyhrievané vesty, ktorá ochránia telo pred silným nárazovým vetrom a udržia váš chrbát v teple, nech už ste kdekoľvek. Termo oblečenie zúžitkujete najmä cez jeseň a zimu, kedy sú teploty nestabilné a výkyvy teplôt väčšie ako v letných mesiacoch.

Úrazy

Vo vysokohorských polohách si môžete ľahko vyvrtnúť členok, zlomiť nohu, dostať úpal alebo sa úplne vyčerpať, ak nemáte dostatočnú fyzickú kondíciu. Ak viete, že vaša kondícia nie je ktovieako dobrá a zároveň si chcete pozrieť hory z nadmorskej výšky vyššej ako 2000 m.n.m, pracujte na svojej kondícii. Svoje zdravie, ale najmä svoje peňaženky môžete na horách ochrániť poistením do hôr. Opatrnosti však nikdy nie je dosť, preto si nezabúdajte vziať dobrú výstroj.

Zdroj: PR Servis, Foto: archív

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *