Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Stále si myslíte, že maslo je nezdravé?

Napísal dňa 10. apríl 2018

Stravovanie staronového hrdinu. Maslo, ktoré sme niekoľko rokov zavrhovali ako úplne nezdravé, sa vracia na scénu ako superpotravina. Prečo? A ako moc to máme brať vážne?

V marci, vyšla v nejednom magazíne titulná strana na tému jedlo, kde bolo oznámené nasledujúce znenie. “Jedzte maslo. Je zdraviu prospešné.” Podľa časopisu vedci priznali, že 40 rokov démonizovanie nasýtených tukov čoby príčiny chorôb i obezity bolo založené na chybných dátach, a či nám niečo ubližuje, je to konzumácia cukru, rafinovaných sacharidov a priemyselne spracovaných potravín.

Tuk ako hrozba

Príbeh, v ktorom sa nasýtené tuky zmenili z bežnej súčasti ľudskej stravy na nepriateľa číslo jedna, začal za morom v roku 1951. Vedec menom Ancel Keys vtedy vyšiel na návštevu Talianska a zistil, že srdcové choroby sú v niektorých štátoch, kde ľudia konzumujú malé percento tuku, veľmi zriedkavé. To ostro kontrastovalo so Spojenými štátmi, kde sa naopak tuk konzumoval vo veľkom a srdcové choroby boli na vzostupe.

A tak sa zrodila hypotéza, ktorú možno telegraficky opísať takto: vysoký obsah tuku v strave – zvýšený cholesterol v krvi – kôrnatenie tepien – infarkt. Začala vznikať veľa klinických štúdií, a hoci mnohé z nich mala vážne nedostatky a ani jedna hypotézu jednoznačne nepotvrdila. Snaha dokázať domnienku bola dôležitejšia ako hľadanie pravdy. Okrem iného sa na tom totiž dal vybudovať veľmi slušný biznis.

A tak netrvalo dlho a všetci sme začali veriť, že tuky sú zlé, a tie živočíšne obzvlášť. Mliečne výrobky so zníženým obsahom tuku a sladené cereálie na raňajky potom neboli ničím iným než reakciou na to, že je potreba jesť menej živočíšnych tukov a cholesterolu. O tom, že ich zvyčajným prídavkom boli cukry a škroby, teda živiny, ktorými sa prejedáme a ktoré sa v našom tele pri nadbytku perfektne premieňajú na zásoby tuku, sa začína hovoriť až teraz, keď už si ich dvadsať rokov každé ráno (a nielen ráno ) sypeme do misky.

78657

Výber toho najlepšieho

Hoci maslo zažíva veľkolepý návrat, určite to neznamená, že by sme sa ním mali prejedať. „Všetkého s mierou, teda aj s maslom. Ak budeme ho konzumovať na kilá, uškodí nám,” upozorňuje nutričná poradkyňa. Maslo je podľa nej ideálnym tukom do studenej kuchyne. Je možné ho využiť aj v záverečnej fáze šetrných tepelných úprav, napríklad orieškom masla zjemniť grilované mäso. „Kvalitné maslo by malo obsahovať viac ako 82% mliečneho tuku. Platí, že čím vyššie percento, tým lepšie. Bohužiaľ ale existujú výrobcovia, ktorí si dopomáhajú rastlinným tukom, bez toho aby to uvádzali na etikete. Takéto maslo spoznáte podľa neprimerane žltej farby a mimoriadne mazľavá konzistencia pri izbovej teplote,” uvádza odborníčka.

Hlavne v obchodoch so zdravou výživou sa stretnete s termínom “topené maslo”. Ide o to, že maslo nie je len tuk – tuk ho tvorí asi z 80%, zvyšok je voda a mliečna sušina (bielkoviny). Topené je proces, kedy sa maslo pri nízkej teplote roztaví, takže tuk a mliečna sušina sa oddelí. Takto upravené maslo je potom možné použiť aj pre tepelné úpravy pri vyšších teplotách. Existujú tiež maslá solené, kde soľ nahrádza konzervačnú zložku, a také maslo tak obsahuje menej mliečneho tuku. Za morom zažíva veľký návrat tiež arašidové maslo, ktoré je dnes už bežne dostupné aj na slovenskom trhu. „Ak je kvalitne spracované, teda neobsahuje nič iné ako rozomleté ​​orechy, soľ a trochu oleja, je to v poriadku. Avšak aj tak sa jedná o vysoko kalorickú nátierku, ktorá je vhodná skôr pred náročným dňom,” uzatvára odborníčka.

Arašidové maslo – rovnako ako to klasické – by ste v rámci vyváženého jedálnička mali konzumovať spolu so sacharidovou (40%) a bielkovinovou (30%) zložkou.

Zdroj: internet, Foto: pixabay.com

 

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *