Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Čo sa deje s telom pri strese

Napísal dňa 29. máj 2018

V situácii, ktorá pôsobí stresovo, sa cítime ohrození. Podľa toho sa chová aj naše telo a spustí stresovú reakciu. V prvom rade zabezpečuje zvýšené prekrvenie orgánov nevyhnutných pre okamžité prežitie (svaly, mozog, srdce) tak, aby telo bolo pripravené bojovať alebo utekať“.

Táto zmena prekrvenia je samozrejme možná len na úkor ostatných telových štruktúr, vrátane tráviacej sústavy. Preto pri strese pociťujeme príznaky podobné nevoľnosti okamžite sa nám zviera” žalúdok, niektorí z nás potom nie sú schopní napr. pred dôležitou schôdzkou jesť vôbec. Prečo? V stavoch mimoriadneho vypätia dochádza k vyplaveniu zvýšeného množstva stresových hormónov adrenalínu a noradrenalínu. Ich vyplavenie síce pripraví telo bojovať alebo utekať“, zároveň však spomalí črevnú činnosť útek alebo boj o život a zrýchlená črevná činnosť k sebe skrátka nepatrí.Ak stres pretrváva dlhodobo, začnú sa prejavovať aj poruchy chuti k jedlu a príjmu potravy. Navyše, práve stav chronického stresu ide vždy ruka v ruke s nedostatkom času. Preto jedlo začneme buď zanedbávať, alebo rovno vynechávať. Výsledkom je potom nevoľnosť, zlé trávenie alebo zápcha. Riešením môžu byť niektoré lieky, napr. prokinetiká, ktoré upravujú činnosť tráviacej trubice.

Stres môže pôsobiť aj úplne opačne môže sa prejavovať pocitom extrémneho hladu. Vyhladovaní jedinci sa naopak nezaobídu bez čokolády, limonády alebo iných sladkostí. Majú tendenciu sa prejedať a následne ich môže páliť záha alebo trápiť grganie.

stress

Oba tieto chuťové protipóly má na svedomí spomalená činnosť žalúdka. Ak tieto problémy dobre poznáte, môžete si od nich uľaviť napríklad pomocou vhodne zvolených liekov zo skupiny tzv. prokinetík. Tieto prípravky zabezpečujú, aby sústo, ktoré prehltnete, bolo optimálne vstrebané do ďalších partií tráviacej trubice, a tým sa zmiernia nepríjemné pocity. Lenže toto rieši následky, nie príčinu, ktorou je stres.

Naučte sa vypnúť

Dlhodobé vystavenie sa stresu nikomu neprospieva. Mnoho vrcholových manažérov trpí nespavosťou, žalúdočnými ťažkosťami a koná neustále podráždene. Napätie a stres zažívame všetci. Každý deň. Ak máte náročné zamestnanie alebo prežívate všetky väčšie alebo menšie neúspechy intenzívne, musíte sa naučiť relaxovať. Začnite športovať a venujte sa vo voľnom čase koníčkom, ktoré vám pomôžu zbaviť sa psychického vypätia. Doprajte svojmu telu aj dostatok spánku. Rozhodne nezabúdajte dôsledne dodržiavať prestávky určenej na jedlo. Naučte sa odchádzať od pracovného stola. Naučte sa skrátka nájsť si čas pre seba.

Zdroj: esante.fr, Foto: unsplash.com

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.