Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Čo v diétach (ne) funguje?

Napísal dňa 11. jún 2018

Možno aj vy patríte medzi tých, ktorí prestávajú jesť úderom piatej hodiny alebo cvičia nalačno. Prezradíme vám, prečo vám tieto rady s chudnutím moc nepomôžu.

 Keď si dovolím tuk, budem tučná?

To ale nie je úplná pravda. Veľa totiž záleží na tom, aké tuky sa vo vašom jedálničku objavujú. Tuky pochádzajúce z chipsov, sušienok, údenín alebo tučných syrov, ktoré sú bohaté na nasýtené mastné kyseliny, vám naozaj môžu skôr ublížiť. Predovšetkým vám zvýšia cholesterol, a tým aj riziko vzniku niektorých chorôb. Existujú však aj dobré tuky, ako sú napríklad tie, ktoré sa nachádzajú v orechoch, avokáde a lososovi. Tie vášmu zdraviu naopak prospievajú. Zapamätajte si, že denný príjem tukov by mal tvoriť maximálne 25 až 30% energetického príjmu, čo znamená 70 až 100 g tuku denne. Dôležité je hlavne obmedziť príjem nasýtených mastných kyselín na 10% energetického príjmu denne.

Každá kalória sa počíta rovnako

To nie je pravda. Nie všetky kalórie sú si rovné. Záleží hlavne na tom, o aký pokrm ide. Napríklad 50 kalórií pochádzajúcich zo zjedeného jablka sa vôbec nedá porovnávať s 50 kalóriami z kúska torty. Je jasné, že torta nám nedodá žiadne živiny a jedná sa iba o tzv. prázdne kalórie. Počítanie kalórií je celkom fajn nástroj na to, ako si ustrážiť veľkosť porcie, ale rozhodne nám nezabezpečí zdravo zostavený jedálny lístok.

Žiadne sacharidy

Áno, je pravda, že nadmerný príjem sacharidových pokrmov, ako je chlieb, biela ryža, zemiaky a ďalšie prílohy, môžu spôsobiť priberanie na váhe. Na druhej strane bez sacharidov nie je možné, aby naše telo správne fungovalo. Mozog potrebuje v bdelom stave približne sto gramov glukózy. V momente, keď mu ju nedáme, dochádza k výpadku koncentrácie, pociťujeme nevoľnosť a máme mihanie pred očami. S vyradením sacharidov navyše prichádzajú aj výkyvy glykémie, človek nemá dostatok energie, horšie zvláda stres a môže dochádzať aj k ťažkým depresiám. Sacharidom sa preto nevyhýbajte. Radšej si vyberajte tie s nízkym glykemickým indexom (GI). Medzi odporúčané prílohy patrí celozrnné pečivo, cestoviny alebo strukoviny.

55665

Hlavne veľa bielkovín

Naše telo potrebuje všetky tri makroživiny: bielkoviny, sacharidy a tuky. Ak zameriate sa iba na bielkoviny, ochudobníte sa tak o vlákninu, antioxidanty a ďalšie dôležité látky. Nadmerný príjem bielkovín nie je ani príliš zdravý. Znamená totiž zvýšenú záťaž pre pečeň a obličky a vyššie riziko vzniku niektorých ochorení.

Zabudnite na lepok

Neexistuje žiadna vedecká štúdia, ktorá by potvrdzovala, že by lepok patril medzi zložky spôsobujúce priberanie tuku. Problém je skôr v tom, že jeme veľa rafinovaných pokrmov obsahujúcich obilniny, predovšetkým bielu múku. Keď prestanete jesť lepok (bez toho aby ste na neho mali intoleranciu či alergiu), môžete sa ochudobniť o niektoré dôležité živiny, ako je vláknina, železo a horčík. Zamerajte sa preto radšej na primeranú konzumáciu celozrnných obilnín.

Ranné cvičenie

Ráno po prebudení alebo i počas dňa, ak sa dlho nenajeme, je v krvi nízka hladina cukru. Zdá sa teda logické, že ak telo nemá v krvi dostatočné množstvo cukru, začne čerpať energiu z našich tukových zásob a my chudneme. Lenže ak cvičíme s nulovými zásobami glykogénu vo svaloch a ten sa zároveň nemá odkiaľ dopĺňať, dochádza k vysokému vyplavovaniu kortizolu. Ide o katabolický hormón, ktorý začne štiepiť svaly a dochádza tak ku zložitej reakcii končiacej “spálením svalov”. Je teda jasné, že cvičenie nalačno pre nás nemá žiadny úžitok, a naopak nám v chudnutí bráni.

Jedzte každé dve hodiny

Pravidelný príjem energie síce zabezpečí, že nebudete trpieť hladom a ľahšie odoláte sladkým pokušeniam, ale ak sa naozaj rozhodnete jesť vždy po dvoch hodinách, budete si musieť postrážiť veľkosť porcií. Inak sa vám stane, že pravidelnú desiatu značne navýši celkový denný energetický príjem.

Zrieknite sa raz a navždy

Tiež ste si preto sľúbili, že sa už nikdy nedotknete zmrzliny, pizze, čokolády, čipsov? Tieto pokrmy síce nepatria do zdravého (chudnúceho) jedálnička, ale keď si ich všetky nedoprajete v jeden deň a príliš často, odopierať si ich úplne nemusíte. Nepreháňajte to s nimi, ale dajte si. Štúdie totiž potvrdili, že keď si ich úplne zakážete, budete po nich prahnúť ešte viac a hrozí, že sa ich v slabej chvíľke prejete.

 Zdroj: www.healthymagazine.com, Foto: www.unsplash.com

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.