Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

5 mýtov o bolesti chrbta

Napísal dňa 18. jún 2018

„Bolí ma chrbát.“ Veta, ktorú 80 % z nás, minimálne raz vo svojom živote vyslovilo a museli riešiť, ako sa s bolesťou vysporiadať.

Práve ona sa totiž stala fenoménom a jedným z hlavných neduhov moderného života. Študent často chtiac-nechtiac skončí zhrbený nad knihou, v práci sa automaticky po pár minútach zhrbíme nad počítačom a s pribúdajúcim vekom sa stále častejšie uchyľujeme k tomu, že ak chceme nášmu chrbtu uľaviť, sadneme si pohodlne – a zhrbíme sa. Bohužiaľ, týmto spôsobom mu ani trochu nepomôžeme, naopak „zarobíme“ si na bolesť chrbta, poprípade ju ešte zhoršíme.

A pretože sa okolo každej známej veci taktiež často vytvárajú obľúbené mýty, dali sme dohromady hneď päť z nich, aby sme ich uviedli na správnu mieru.

Chrbát bolí z nosenia ťažkých vecí
Často sa domnievame, že práve nosenie ťažkých vecí je hlavnou príčinou bolesti chrbta, ktorá nás z nenazdania prepadla. V skutočnosti je ale táto príčina skôr neobvyklá a omnoho častejšie si bolesť chrbta privodíme jednoduchými každodennými aktivitami a nesprávnym držaním tela, z čoho bolesť pramení.

Chrbát ma bolí v práci – zmením si stoličku
Až 70 % zamestnancov na Slovensku má sedavé zamestnanie, sedenie v kancelárii a práca pri počítači je dnes už bežnou súčasťou života väčšiny z nás. Mnoho z nás sa tak stretáva aj s bolesťou chrbta, ktorá nie je dôsledkom zlej stoličky, ale predovšetkým zlého držania chrbta, ktoré predstavuje veľkú záťaž pre naše svaly a väzy. Stolička vás teda nespasí, naučte sa správne kontrolovať svoje telo, nehrbte sa, každých 20 minút vstaňte a doprajte si trošku pohybu.

86876

Na boľavý chrbát pomôže pokoj
Týždenné ležanie a nič nerobenie vám od bolesti nepomôže a pokoj sa v podstate neodporúča. Omnoho účinnejšie sú jednoduchšie pohybové aktivity, ako sú prechádzky či plávanie (znak). Pomôžu tiež cviky na preťahovanie a predovšetkým sústredenie sa na správne držanie tela.

Bolesť chrbta vyriešim tabletkou
Analgetiká (lieky proti bolesti, ku ktorým sa uchyľuje 72 % pacientov) nám od bolesti chrbta môžu jednorazovo uľaviť, ale nevylieči ju. Bolesť zamaskujú, ale nedokážu riešiť ich príčinu. Preto je vždy potrebné zamerať sa práve na riešenie príčiny bolesti – najčastejšie ide o zlé držanie tela.

Bolesť chrbta prekonám sám, stačí mať pevnú vôľu
Ľudia sa často snažia bolesť chrbta prekonať a zvládnuť ju pevnou vôľou, nie vždy je to ale možné a prípadné trápenie je zbytočné. Ak sa chceme naučiť správne držať telo, mali by sme byť uzrozumení s tým, že ide často o nesmierne náročnú úlohu, zvlášť kvôli ochabnutému chrbtovému a brušnému svalstvu a starému zvyku hrbenia sa, ktorý je v nás hlboko zakorenený. V tomto prípade môže pomôcť vystužená tejpovacia páska proenzi BodyFIX, ktorá fixuje spodnú časť chrbta a 24 hodín denne nás učí správnemu držaniu tela.

Zdroj: bodyfix.sk, Foto: archív