Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Viete, ako znížiť krvný tlak?

Napísal dňa 27. november 2018

Vysoký krvný tlak je právom nazývaný tichým zabijakom. Choroba, ktorá nebolí, nijako sa navonok neprejavuje a pritom je smrteľne nebezpečná.

Ako krvný tlak znížiť bez použitia medikamentov?

Stres, nevhodná strava, zlé doplňovanie tekutín, nadmierne pitie kávy, veľké užívanie alkoholu, fajčenie, nedostatok pohybu, genetické predispozície, ochorenia. To všetko sú najčastejšie príčiny vysokého krvného tlaku. Jeho zníženie či aspoň stabilizovanie bez brania práškov možno docieliť nápravou vyššie uvedených zlých návykov a niektorými drobnými doplnkami.

Pohyb a drogy

Tým úplne najzákladnejším, čím by ste pri znižovaní krvného tlaku mali začať, je skoncovanie s fajčením a užívaním alkoholu. Kým fajčiť by ste nemali vôbec ani trochu, požívanie menšieho množstva alkoholu môže byť naopak kardiovaskulárnemu systému užitočné. Jedno pivo po výdatnejšom jedle, na večer pohár červeného vína srdcu prospeje a tlak nezvyšuje.

Nemenej dôležitý je pre krvný tlak pravidelný pohyb. Rozprúdi krv, rozbúši srdce, prekrví svaly, odplaví škodliviny, to všetko spôsobí fyzická námaha, čím síce nárazovo tlak stúpne, ale dlhodobo dochádza k jeho znižovaniu. Musí sa ale jednať o aeróbny pohyb, teda žiadna posilňovňa, ale beh (chôdza), plávanie, aerobik, tenis, jazda na bicykli a pod.

To sa spája aj s úbytkom hmotnosti. Ľudia vyšších váhových kategórií majú väčšiu tendenciu k ochoreniu hypertenziou. Musia preto v počiatočnom štádiu ochorenia postupne znižovať svoju váhu, zbavovať sa tuku a ten nahrádzať svalstvom.

53562

Menej soliť

To prvé, čo vám povie lekár pri diagnostikovaní hypertenzie, je menej soliť. Zníženie príjmu soli minimálne zastaví ďalší rast tlaku, v lepšom prípade dokonca povedie dlhodobo k jeho znižovaniu. Teda nutné je nielen vypustiť všetky slané pochutiny typu orieškov, chipsov, tyčiniek a pod., ale ísť ešte ďalej a obmedziť soľ na mäse, v polievke či cestovinách.

Kapitolou samou o sebe sú minerálne vody. Bohužiaľ aj tých sa treba vo väčšom množstve vyvarovať. Samozrejme niektoré minerály sú pre telo veľmi dôležité, takže v ich doplňovaní prestať nemôžete. Musíte to ale riešiť väčšiou selekciou. Teda striedať minerálky, piť iba niekoľko deci denne a získavať konkrétne minerály prostredníctvom suplementových tabletiek.

Mäso áno, ale kvalitné a bez tuku

Úprava celkového jedálnička je nevyhnutnosťou. Neznamená to ale, že by ste mali vykonávať nejaké radikálne kroky. Postačia mierne úpravy a náhrady. Vhodné je vynechať hovädzie a predovšetkým bravčové tučné mäso a namiesto toho zvoliť chudé kuracie alebo rybie. Ale samozrejme chudá sviečková je tiež v poriadku, ak je správne upravená, nie ťažká na smotane.

Rozhodne je ale nutné sa vyvarovať požívaniu údenín, teda salám, nediétnych párkov, slaniny a ďalších podobných vecí. Nielenže bývajú z tučnejších kúskov mäsa, ale predovšetkým tieto výrobky obsahuje veľké množstvo soli, konzervantov, chemikálií a aj samotný dym používaný pri údení pôsobí negatívne na krvný tlak.

Kávička a čajíček

Ľudia trpiaci hypertenziou si musia odpustiť tiež pravidelné pitie kávy, čaju, energetických nápojov a ďalších tekutín s vyšším obsahom kofeínu. Kofeín totiž výrazne zvyšuje tlak krátkodobo, ale pri pravidelnom užívaní vo vyšších dávkach spôsobuje problémy aj z dlhodobého hľadiska. Obmedzenie kávy a čaju by malo byť tak veľké, ako vysoký je váš štandardný krvný tlak.

Neznamená to teda, že pri mierne vyššom tlaku si nebudete môcť dopriať rannú kávičku a popoludňajšiu dávku čaju. Je ale vhodné znížiť silu kávy a napríklad čierny čaj vymeniť za oveľa príjemnejšie a zdraviu prospešnejšie zelený.

Užitočné potraviny

Okrem všeobecných odporúčaní možno krvný tlak znížiť tiež za pomoci určitých potravín a prísad. Základ je využívať kvalitné oleje, pričom prvé miesto tu hrá extra panenský olivový. Pomáha tiež zvýšená konzumácia vlákniny, takže napr. ovsené vločky, ale aj obyčajná zelenina. Tú je ideálne konzumovať čerstvú, neprevarenú a už vôbec nie akokoľvek konzervovanú.

Ďalej by ste mali nahradiť biele pečivo za pečivo tmavé a celozrnné. To isté sa týka aj ryže a cestovín. Veľmi prospešné sú šťavy z koreňových zelenín – mrkvy, petržlenu, zeleru, repy. Doplniť ich môžete šťavami z plodov bohatých na vitamín C – citrusy, ríbezle, šípky.

Na zníženie krvného tlaku sú skvelé banány, pretože obsahujú dostatok draslíka, ktorý kompenzuje vyšší prídel iných solí. A konečne dobrým pomocníkom je kvalitná horká čokoláda s čo najvyšším obsahom tejto látky.

Zdroj: wsj.com, Foto: unsplash.com

Napíšte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.