Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

4 priaznivé účinky kolagénu

Napísal dňa 24. jún 2019

Existuje množstvo zdravotných prínosov kolagénu, o ktorých ste možno nevedeli.

Keď sa povie kolagén, pravdepodobne vám príde na myseľ čistá, mladistvá, žiarivá pokožka. Máme pravdu? Áno, kolagén pôsobí zázračne na pokožku, ale čo väčšina z nás možno nevie, kolagén toho dokáže podstatne viac. V skutočnosti existuje množstvo zdravotných prínosov kolagénu, podporovaných dokonca aj výskumom.

Čo je kolagén a prečo je tak dôležitý?

Kolagén tvorí asi tretinu proteínu vo Vašom tele. Najčastejšie sa nachádza v šľachách, väzoch, kostiach, chrupavkách a pokožke. Myslite na kolagén ako na tvrdý, vláknitý proteín, ktorý drží naše telo pohromade a dodáva pleti prirodzenú elasticitu. Pýtate sa nakoľko tvrdý? Kolagén typu 1 je pri napínaní silnejší ako oceľ. V skutočnosti je väčšina spojivového tkaniva tvorená z kolagénu.

Existuje 28 rôznych typov kolagénu, ale pre nás sú relevantné iba typy 1, 2 a 3, ktoré tvoria 90% kolagénu v našom tele.

Kolagén je vylučovaný bunkami spojivového tkaniva, kde tvorí štrukturálnu časť extracelulárnej matrice. Toto je fyzikálne “lešenie” vo všetkých tkanivách a orgánoch, vrátane črevnej výstelky a kože. Schopnosť tela prirodzene produkovať kolagén sa spomaľuje vekom. Produkcia kolagénu je ďalej narušená slnečným žiarením, znečisťujúcimi látkami v životnom prostredí, alkoholom, fajčením a stresom (najbežnejšie).

Ale skôr, ako sa pokúsite doplniť vašu hladinu kolagénu tým, že si budete na tvár nanášať haldy pleťového krému, mali by ste vedieť, že výhody, o ktorých si povieme v dnešnom článku, nezískate prostredníctvom topickej aplikácie. Prečo? Pretože na zachytenie všetkých jeho úžasných zdravotných benefitov musíte kolagén konzumovať.

molekula-kolagenu

Zmes aminokyselín nachádzajúca sa v kolagéne je jedinečná (nedostatočná) v našej “západnej” strave.

Tu sú 4 podložené dôvody, prečo by ste mali uvažovať o kolagéne ako doplnku výživy, o ktorých ste pravdepodobne doteraz ani nepočuli.

1. Chráni mozog a pomáha predchádzať Alzheimerovej chorobe

Typ kolagénu (známy ako kolagén IV) môže zabrániť nástupu Alzheimerovej choroby. Štúdia preukázala, že kolagén IV uchránil mozog pred proteínmi beta-amyloidu – čo je jedna z príčin Alzheimerovej choroby. Amyloid-beta označuje typ aminokyselín, ktoré sa zhlukujú a tvoria plaky, ktoré sa bežne nachádzajú na mozgoch pacientov s Alzheimerovou chorobou.

Zvýšením príjmu kolagénu môžete vytvoriť formu ochrany pre váš mozog, ktorá bude bojovať proti tým istým proteínom amyloidu beta, ktoré napádajú neuróny a spôsobujú Alzheimerovu chorobu. Bolo už známe ako sa kolagén, chrupavka a sval vzájomne prelínajú, ale nevedelo sa, že neuróny v mozgu sú bohatým zdrojom kolagénu IV.

2. Prevencia srdcovo – cievnych ochorení

Počas jednej štúdie bol účastníkom kolagén podávaný dvakrát denne po dobu šiestich mesiacov, aby sa zistilo, či pomáha predchádzať hromadeniu plaku v artériách.

A tu sú výsledky:

  • došlo k významnému zníženiu pomeru cholesterolu (pamätajte, že vyšší pomer zvyšuje riziko srdcových ochorení)
  • kolagén zabránil nahromadeniu plaku v artériách, čím vlastne chráni pred srdcovým infarktom a mozgovou príhodou.

3. Napomáha lepšiemu spánku aj nálade

Kolagén sa podáva ako potentný relaxér nálady, promotér spánku a booster produktivity. Štúdie na ľuďoch ukazujú, že tri gramy glycínu (nachádzajú sa v jednej dávke kolagénu) užívané pred spaním zlepšujú kvalitu spánku.

Možno ste zvedaví: vyradí ma glycín tak ako Xanax? Nie. Práve naopak.

Glycín znižuje základnú telesnú teplotu a inhibuje svalovú aktivitu počas REM spánku. Vaša telesná teplota aj prirodzene počas spánku klesá. To môže byť dôvod, prečo glycín napomáha dobrému spánku, je však potrebný ďalší výskum. Glycín zvyšuje hladiny serotonínu bez zvyšovania hladín dopamínu. Čo je všeobecne dobré a okrem iného to pomáha udržiavať zdravé cirkadiánne rytmy, čo vedie k lepšiemu spánku.

4. Pomáha pri úbytku hmotnosti

Nahromadenie proteínu redukuje nezmyselnú potrebu maškrtenia a kontroluje apetít počas celého dňa. To znamená, že kolagén, sám o sebe prirodzene sa vyskytujúci proteín v ľudskom tele, vám môže pomôcť stratiť aj niekoľko centimetrov v páse.

Ako dodať nášmu telu viac kolagénu?

Kúpiť si doplnok výživy, alebo ho získať prirodzene zo stravy? Ak len nebudete konzumovať veľa zvieracej kože, malých kostí (napr. sardinky, ančovičky) alebo vývaru z kostí, ťažko dostanete dostatočné množstvo kolagénu do každodennej stravy. Riešením však môže byť napríklad obľúbený Inca Collagen, doplnok výživy s obsahom 100% morského kolagénu. Recenziu tohto prípravku si môžete prečítať tu: https://imunita.online/inca-collagen/. Do vášho jedálnička odporúčame zaradiť aj lososa, tresku, tuniaka, vajíčka, arašidy, avokádo, bobuľové ovocie, tekvicové a chia semiačka.

TIP: Užívanie kolagénu vo forme doplnku výživy doplňte vitamínom C, ktorý pomáha absorbovať živiny z kolagénu.

Zdroj: PR servis, Foto: archív