Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Pozitívne účinky ovocia

Napísal dňa 30. august 2019

Prejedzte sa ku krajšej postave a lepšej nálade.

Ovocie je jednou z najdokonalejších zložiek našej potravy. Už malý kúsok ovocia obsahuje dôležité vitamíny, minerály a aj stopové prvky, ktoré ľudský organizmus potrebuje pre svoje správne fungovanie.

Práve preto by ovocie malo byť neoddeliteľnou súčasťou nášho každodenného jedálnička. Realita je však často iná. Ak aj vy patríte medzi ľudí, v ktorých jedálničkoch nájdeme ovocie len zriedka, mali by ste to čím skôr napraviť. Pozitívne účinky ovocia na vaše telo sa prejavia takmer okamžite.

Prečo je ovocie pre náš organizmus dôležité?

Ovocie obsahuje 5 dôležitých látok, ktoré ľudské telo potrebuje pre správnu funkciu fyziologických procesov – vitamíny, vlákninu, mastné kyseliny, fruktózu a minerálne látky. Spolu so zeleninou ide o najzdravšiu potravinu, akú môže náš jedálniček obsahovať.

V závislosti od konkrétneho druhu ovocia, konzumácia ovocia prináša organizmu nasledujúce výhody:

  • podpora trávenia,
  • zabezpečenie pravidelného vyprázdňovania,
  • zrýchlenie metabolizmu tukov,
  • prečistenie hrubého čreva od nečistôt,
  • odvodnenie nadbytočnej vody,
  • vyrovnanie hladiny glykemického indexu,
  • dodanie energie,
  • podpora imunity,
  • zníženie vysokého krvného tlaku,
  • zníženie vysokého cholesterolu v krvi.

3665

Koľko ovocia denne zjesť?

Podľa odporúčaní odborníkov by sme denne mali skonzumovať približne 600 g ovocia a zeleniny. Nárazové jedenie ovocia a zeleniny nemusí spôsobiť dobrotu a môže priniesť hnačky. Osožnejšie, ako zjesť celú dávku naraz, je rozdeliť si ju na menšie časti. Ideálne je zjesť denne 5 porcií ovocia alebo zeleniny, napríklad ako doplnok k raňajkám, desiatej, obedu, olovrantu a večery. Z tohto odporúčania by ovocie malo tvoriť 2 porcie a zelenine by mali patriť 3 porcie.

Ovocie obsahuje množstvo fruktózy, a preto to s denným príjmom ovocia netreba preháňať. Kým odporúčaná dávka prinesie telu benefity, nadmerná konzumácia ovocia môže naopak zdraviu uškodiť a viesť k rozvoju metabolických porúch.

Dôležité je preferovať rôznorodé ovocie a zabezpečiť telu pestrú škálu živín. Sladšie druhy ovocia je vhodné jesť skôr doobeda, aby telo stihlo spáliť všetky kalórie, kyslejšie druhy pokojne aj popoludní. Najlepšie je čerstvé ovocie, ktoré by malo byť zastúpené v najväčšom pomere. Dennú dávku však možno v malej miere doplniť aj ovocnými džúsmi, kompótmi, džemmi a sušeným ovocím.

Ktoré druhy ovocia by nemali vo vašom jedálničku chýbať?

Každé ovocie prináša telu iný súbor zdraviu prospešných látok a iné benefity. Pravidelné striedanie jednotlivých druhov ovocia je preto to najlepšie, čo možno pre svoje zdravie urobiť.

Jablko

Jablko patrí v našich končinách už po stáročia medzi najdostupnejšie ovocie. Pravidelná konzumácia jabĺk pomáha schudnúť, posilniť imunitu a taktiež vďaka vysokému obsahu vitamínu C účinne funguje ako prevencia voči rôznym chorobám. Ak nepatríte medzi priaznivcov jabĺk, dopriať si vitamíny v ňom obsiahnuté môžete aj vďaka čerstvému jablkovému muštu.

Banán

Sladký banán nájdete na prvých priečkach na zozname potravín, ktorých konzumácia pomáha k zlepšeniu nálady. Vitamín B a tryptofán obsiahnuté v banáne pomáhajú uvoľňovať serotonín, ktorý má v mozgu na starosti reguláciu nálady. Vďaka tomu konzumácia banánov pomáha zmierňovať stres a nervozitu. Okrem toho banán zlepšuje koncentráciu, bojuje proti nespavosti a podporuje imunitu. Navyše, je pomerne sladký a dokáže zasýtiť na dlhú dobu, čo z neho robí ideálnu potravinu pri diéte.

Černice

Sladké černice pomôžu s chudnutím, zobudia mozog a podporia jeho činnosť, ale aj zatočia s nervozitou a hnačkou. Černicový koláč predstavuje ideálny spôsob, ako spojiť príjemné s užitočným – dopriať si zdraviu prospešné látky z černíc a zároveň potešiť svoje pahltné ja.  

Pomaranč

Kedysi nedostatkový tovar a dnes jedno z najobľúbenejších zimných ovocí. Presne to je pomaranč, ktorý predstavuje hlavnú posilu v boji s prechladnutím a rôznymi zimnými vírusmi. Okrem priaznivého vplyvu v boji proti chrípkovým bacilom, pomaranč podporuje trávenie, zlepšuje kvalitu vlasov, nechtov a pokožky a priaznivo vplýva na nervový a kardiovaskulárny systém.

Jahody

Keď macocha počas tuhej zimy poslala Marušku na jahody, dobre vedela, pre aký poklad ju to posiela. Jahody dodávajú vitalitu, dopĺňajú vápnik, podporujú rast vlasov a nechtov, zabraňujú zavodňovaniu a zároveň pomáhajú k celkovej hydratácií tela. Zjednodušene možno povedať, že jahody pomáhajú udržať mladosť a krásu.  Pripravte si preto jahodový džem a zásoby tejto pochúťky aj na zimu, aby vám zdravé jahody počas tuhej zimy doma nechýbali.

Čučoriedky

Malé, fialové bobuľky rastúce počas augusta v našich lesoch v sebe ukrývajú hotový poklad v podobe množstva vitamínov a minerálov. Čučoriedky sú poriadnou podporou komplexného zdravia, posilňujú imunitu, pôsobia ako silný antioxidant, zrýchľujú metabolizmus a taktiež majú pozitívny vplyv na fungovanie nervového systému a zrak.

Denný príjem ovocia a zeleniny dokáže s naším zdravím spraviť zázraky. Ak doteraz ovocie a zelenina vo vašom jedálničku chýbali, skúste ich do neho po malých dávkach postupne zaradiť. Podľa vedcov sa síce ich konzumácia neprejaví hneď na zdraví, ale za to na psychickej pohode sa prejaví takmer okamžite. Tento pocit, ktorý ovocie v nás vyvolá, následne zvyšuje motiváciu k zdravému stravovaniu a pomôže nám postupne zvýšiť množstvo ovocia a zeleniny v jedálničku.

Zdroj: PR servis, Foto: archív