Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Ako posilniť svoje zdravie na pracovisku

Napísal dňa 24. január 2020

Zimné mesiace sú pre imunitu veľmi zaťažujúce.

Aby sme sa vyhli mrazu, väčšinu času trávime v uzavretých miestnostiach plných ľudí, napríklad v kanceláriách, kde na nás číha množstvo vírusov. Ako čo najefektívnejšie podporiť imunitný systém, aby sme sa vyhli chorobe?

Čo je to imunitný systém?

Deti v zime posielame do školy so slovami, aby sa poriadne obliekli a zjedli vitamín C, ktorý sme im nachystali. Spoliehame sa, že práve tieto opatrenia posilnia ich imunitu. Vďaka sile imunity sa dokáže náš organizmus brániť voči patogénom a iným choroboplodným zárodkom, ktoré sa nachádzajú všade okolo nás,“ vysvetľuje odborník na imunitu Ing. Adrián Doboly zo spoločnosti Natures. Imunitný systém sa skladá z orgánov, buniek a chemikálií, ktoré harmonicky spolupracujú, vďaka čomu vedia včas vypozorovať a zasiahnuť, keď je náš organizmus ohrozený.

Prečo sú chladné dni náročné pre imunitný systém?

Pokiaľ máme oslabenú imunitu, organizmus sa nedokáže efektívne brániť. Faktom je, že približne každý tretí človek trpí určitou poruchou imunitného systému. Až 60 % z nich má alergie. Zimné mesiace pre imunitu náročné z viacerých dôvodov. Počas zimy máme málo pohybu na čerstvom vzduchu a vyskytujeme sa prevažne v priestore plnom ľudí, kde je veľa mikroorganizmov,“ hovorí všeobecná lekárka pre dospelých, MUDr. Katarína Tesárová. Keďže jeme menej čerstvého ovocia a zeleniny, môže dochádzať k deficitu vitamínu C. Vo všeobecnosti je menej slnka, čo zase spôsobuje nedostatok vitamínu D. Časté užívanie antibiotík taktiež sekundárne znižuje schopnosť imunity brániť sa,“ dodáva lekárka. Zima zapríčiňuje aj sťahovanie ciev a keďže chrípkové vírusy lepšie prežívajú v chladnom počasí, je pre rinovírusy, ktoré majú na svedomí nachladnutie, omnoho jednoduchšie napadnúť nás.

Ako posilniť imunitu?

Riešenie sa ukrýva práve v tom, čoho máme v zime nedostatok. Podľa MUDr. Tesárovej je dôležitý dostatočný pohyb na čerstvom vzduchu, príjem vitamínov najmä zo stravy a pravidelné športovanie minimálne dvakrát do týždňa. K posilneniu imunity si pomôžeme aj otužovaním. Treba začať postupne, pomalými krokmi, ideálne na jar. Dôležité je pokračovať v sústavných aktivitách ako sprchovanie studenou vodou, pohyb vonku za každého počasia, nosiť menej vrstiev oblečenia a podobne.

Efekt môžeme očakávať aj od doplnkov výživy na podporu imunity. Medzi známe doplnky patria tie s obsahom beta glukánu extrahovaného z čerstvej hlivy ustricovej.

Blahodarné účinky hlivy ustricovej sa skrývajú v jej najdôležitejšej zložke, a to v beta glukáne, tvrdí Ing. Adrián Doboly, odborník na imunitu zo spoločnosti Natures. Na základe mnohých štúdií vieme, že tento polysacharid výrazne posilňuje imunitu, ktorá nás dokáže lepšie ochrániť voči patogénom, a taktiež priaznivo pôsobí pri precitlivenosti na rôzne alergény.

Chráňte sa predovšetkým v práci

Za celý život strávi človek v práci priemerne 90 000 hodín. Ak ste zavretí na pracovisku s množstvom ľudí, ktorí svojimi dotykmi nevedome šíria baktérie, je nevyhnutné chrániť svoje zdravie aspoň minimálne. Prevencia rozhodne nie je náročná, stačí si len dávať pozor. Chrániť sa vieme napríklad častým vetraním miestnosti, umývaním rúk či dezinfekciou povrchov, ako sú kľučky, počítačová klávesnica a displej telefónu. Obedná prestávka sa dá zase využiť na krátky pobyt mimo pracoviska,“ radí všeobecná doktorka MUDr. Tesárová.

Minimum, čo môžete spraviť pre svoju imunitu:

  • Umývajte si ruky
  • Už deti vedia o dôležitosti umytých rúk. Mydlo a voda je tá najjednoduchšia a najefektívnejšia prevencia chorôb.
  • Nedotýkajte sa tváre
  • Vírus chrípky vie na vašej koži prežiť až osem hodín. Pokiaľ sa špinavými prstami dotknete napríklad svojich úst, pre vírus je omnoho jednoduchšie napadnúť vás.
  • Zaobstarajte si kvalitný výživový doplnok
  • Ideálne je siahnuť po doplnku s vysokým obsahom čistého beta glukánu.
  • Vyhnite sa „zdieľaniu“
  • Nedojedený obed, ktorý ponúknete niekomu ďalšiemu? Fľaša s vodou po kolegovi? Pero, ktoré koluje po celej kancelárii? Ak vám záleží na imunite, skúste sa týmto návykom počas zimy vyhýbať.
  • Noste rúško
  • Možno to nie je najväčší módny hit a v našej kultúre ani dizajnový kúsok, no ak ste chorí, ohľaduplnosť je vítaná. Rúško efektívne ochráni ostatných, aby sa nenakazili.

Zdroj: PR servis