Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Aké nástrahy číhajú na dovolenkách

Napísal dňa 24. február 2020

Ako sa im vyhnúť?

Možno sa to už prihodilo členovi vašej rodiny a možno práve vám… Nečakané zdravotné ťažkosti, ktoré môžu pokaziť celkový zážitok z dovolenky.

Je dôležité pripraviť sa na rôzne nečakané situácie. Prečítajte si zopár tipov, ako si užiť dovolenku naplno a nepokaziť si ju chorobou, ktorej ste mohli ľahko predísť:

Pobaľte si malý balíček prvej pomoci.

Je veľmi dobrý nápad pobaliť si základné zdravotnícke vybavenie a mať ho na dovolenke po ruke. Takáto drobnosť môže pomôcť vám alebo vašim blízkym. Okrem liekov na predpis, ktoré bežne užívate si nezabudnite pobaliť aj tieto voľnopredajné prípravky:

  • lieky proti bolesti (ibalgin, paralen…)
  • náplaste
  • lieky proti hnačke (endiex, smecta)
  • opaľovací krém a upokojujúcu penu po spálení sa na slnku
  • repelent
  • antihistaminiká – dôležité hlavne u alergikov

Použite tento šikovný zoznam prvej pomoci pri cestovaní, aby ste na nič nezabudli.

Ako na cestovateľskú hnačku?

Hnačku ako nepríjemnosť na cestách je nutné zdôrazniť. Hnačka je totiž veľmi bežným problémom na dovolenkách. Aj preto sa jej hovorí “cestovateľská hnačka”.

Prečo vzniká?

Hnačka cestovateľov môže vzniknúť po konzumácií kontaminovanej vody (alebo len odlišným minerálnym zložením vody, na aké ste zvyknutí). Najlepšie, čo môžete na dovolenke spraviť je kupovať balenú vodu. Takisto sa vyhýbajte konzumácii surových potravín (to platí aj o ovocí a zelenine – jedzte iba vlastné ovocie a umývajte si ho balenou vodou). Káva a čaj sú vo všeobecnosti bezpečné, pretože voda na ich prípravu sa prevarí. V prípade menej závažných príznakov by vám liek na hnačku mal pomôcť cítiť sa lepšie. Mnohí cestovatelia nedajú dopustiť na probiotiká – užívajú ich 1 týždeň pred dovolenkou a aj počas nej.

Dodržiavajte pitný režim

Tento bod môže byť počas cestovania jedným z najťažších na dodržiavanie. Prijímať dostatok tekutín je dôležité nielen počas vašej cesty, ale aj pred ňou a po nej. Hneď ako dorazíte do cieľa, kúpte si viacero veľkých fliaš (pre istotu). 

Dehydratácia je totiž príčinou mnohých problémov. Medzi najbežnejšie patria: 

  • zápcha
  • spomalený metabolizmus
  • nízka energia
  • bolesti hlavy
  • podráždenosť
  • zvýšená chuť na sladké
  • problémy so spánkom a únava
  • kŕče svalov

Aby ste sa týmto problémom vyhli, vždy majte poruke dostatok pitnej vody. 

Vyhnite sa vyčerpaniu z tepla

Často sa stáva, že ste počas horúceho letného dňa unavený a smädný. To je úplne v poriadku. Ale zbystriť by ste mali vtedy, ak sa k vašim príznakom pridružia aj závraty, či dýchavičnosť (nie ste schopní chytiť dych). Vtedy by ste mali vyhľadať lekársku pomoc. 

Aby ste predišli vyčerpaniu z tepla, skúste sa vydať na turistiku (alebo na iné outdoorové aktivity) skoro ráno alebo neskôr počas dňa, keď nie je slnko na oblohe najvyššie. Nezabudnite si na výlety so sebou vziať dostatok vody. Ak trpíte srdcovými problémami, často si robte prestávky, nechodievajte na turistiku sami a čo najviac sa zdržiavajte v tieni.

shutterstock_286469927

Nezabúdajte si umývať ruky

Tento bod by ste mali dodržiavať aj doma, ale obzvlášť ho treba dodržiavať na cestách. Časté umývanie rúk je vždy efektívnym spôsobom, ako znížiť riziko nachladnutia, infekcií a iných chorôb. Ruky si umývajte vždy po návšteve toalety, po vyfúkaní nosa, ak ste vášmu dieťatku menili plienky alebo ste sa starali o chorých. Pred umývaním rúk sa nedotýkajte tváre, najmä očí, nosa a úst.

Problémom môže byť to, keď vás cesty zavedú na miesto, kde nie je k dispozícii teplá voda a mydlo. Preto so sebou noste dezinfekčný prostriedok na ruky.

Pozor na hlbokú žilovú trombózu

Ľudia, ktorí cestujú na veľké vzdialenosti (napr. v lietadle) sú vystavení riziku hlbokej žilovej trombózy a pľúcnej embólie. Hlboká žilová trombóza sa vyskytuje, keď sa vo veľkej žile vytvorí krvná zrazenina. Časť zrazeniny sa môže odlomiť a cestovať do pľúc, čo môže viesť k vzniku pľúcnej embólie, ktorá môže byť fatálna. 

Aby ste predišli nebezpečenstvám zrážanlivosti krvi a hlbokej žilovej trombózy, je nevyhnutné, aby vám počas dlhého sedenia krv dostatočne prúdila. Preto experti odporúčajú, aby ste sa počas dlhšieho letu alebo sedenia v aute raz za čas prešli. Tehotné ženy sú viac ohrozené kvôli zvýšenému tlaku na ich žily.

Dávajte si pozor na uštipnutia hmyzom

Aby ste sa vyhli horúčke dengue, Zike, malárii, žltej zimnici a iným chorobám prenášaným komármi, odporúča sa nosiť oblečenie, ktoré zakrýva vašu pokožku. Ako obranu navyše môžete použiť sprej proti hmyzu.

Komáre, ktoré šíria horúčku dengue, Ziku a žltú horúčku, sú aktívne počas dňa, zatiaľ čo tie, ktoré šíria maláriu, sú aktívne v noci.

Zabráňte vzniku otlakov, pľuzgierov a iných zranení

Nové topánky, veľa chodenia a opuchnuté nohy sú zaručeným receptom na pľuzgiere. Najlepší prístup je zabrániť tomu, aby pľuzgiere vôbec vznikli. To môžete docieliť napríklad takto: nové topánky si pred odchodom z domu niekoľkokrát vyskúšajte – vychodené vám spôsobia menej nepríjemností ako čisto nové. Na nohách noste bavlnené ponožky. Ak sú vaše nohy na konci dňa napuchnuté, vyložte si ich do vyvýšenej polohy

Veľmi vhodné je tiež nosiť špeciálnu obuv do vody. Tak sa vyhnete poraneniam, ktoré by umožnili vstup baktérií do otvorenej rany. V sprche by ste automaticky mali nosiť šľapky, aby sa minimalizovalo vystavenie mykotickým ochoreniam nôh.

Záver

Na dovolenkách nezabúdajte na prevenciu. Vždy je lepšie nepríjemnostiam sa vyhnúť, ako ich následne liečiť (možno za vysokú sumu). Rady zhrnuté v článku by vám v tom mali pomôcť. 

Aby sme nerozprávali len o negatívach, dovolenky majú aj mnohé svetlé stránky. Môžu dokonca prospievať nášmu zdraviu. 

Ako?

Odborníci tvrdia, že existuje rad zdravotných výhod, ktoré plynú z dovolenkového oddychu.

Na dovolenke sa zrelaxujete, dobijete energiou a vyčistíte si hlavu. Dovolenky znižujú stres, ktorý sa nahromadil počas práce.

Štúdia z roku 1992, ktorá sledovala zamestnancov počas 20 rokov, dospela k záveru, že muži, ktorí nedovolenkovali, mali o 30 percent vyššiu pravdepodobnosť infarktu. Pre ženy to bolo až o 50 percent väčšie riziko.

Zdroj: PR servis, Foto: Tom Wang / Shutterstock.com