Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Riziká otužovania

Napísal dňa 28. október 2021

Pichá ako ihličky, často predstavuje boj o holý život, spôsobuje akútny stres a vyžaduje aj poctivú fyzickú, či mentálnu prípravu.

Napriek tomu benefity otužovania lákajú dnes mnohých ľudí. Trendom sa stalo najmä v posledných rokoch kvôli chýrom o upevňovaní zdravia, eufórii i ľudskému prekonávaniu sa. Predstavuje dobrodružnú jednotlivú, ale aj skupinovú aktivitu. Výhody poznáme, no ak budeme vedieť aj o rizikách otužovania, môžeme sa naň lepšie pripraviť a mať z neho väčší zážitok.

Otužovanie, najmä to v jazerách počas jesene, či zimy láka zväčša dobrodruhov, ktorých častou vlastnosťou je vrhať sa do zážitkov bezhlavo a kašľať na dôkladnú prípravu. Poďme však na to postupne.

„V prípade nárazového otužovania sa telo môže dostať do šoku.“

Otužovať sa dá vzduchom, v sprche, v snehu, v ľadových kadiach, či priamo v jazerách. Je priam stvorené na posilnenie imunity. Ak to s otužovaním myslíte vážne nemalo by ísť o nárazovú aktivitu  ale o pravidelnosť. Tak si telo vytvára akýsi zvyk na stresovú situáciu, ktorú studená či ľadová voda predstavuje. „V prípade nárazového, nepravidelného otužovania sa telo môže dostať do šoku a účinky tak môžu strácať benefity pre zdravie. Otužovanie z dlhodobého hľadiska má významný vplyv na zdravie fyzické aj duševné. V tele sa pri ponorení do ľadovej vody spúšťajú obranné reakcie, ktoré spúšťajú produkciu tzv. cytokínov – protizápalových látok. Skúmajú sa vplyvy na potlačenie chrípky, sezónnych ochorení či nádchy, na zlepšenie či ústup chronických zápalov, zlepšenie depresívnych nálad, spánku atď. Znižujú sa aj parametre oxidačného stresu, zmierňujú sa napríklad aj reumatické ťažkosti,“ hovorí MUDr. Svetlana Šefčíková. V neposlednom rade podporuje pozitívne našu psychiku, pretože podnecuje ambicióznosť, sebavedomie i dobrý, ba priam blažený pocit.

To sú skvelé správy! A čo nevýhody?

Otužovanie

Pseudoalergia na chlad

Náhle zmeny teploty prostredia môžu mať vplyv pri rozvoji alergií. Alergia na chlad alebo lepšie povedané „pseudoalergia” je reakciou na chladné počasie či priamy kontakt s ľadom. Nazýva sa alergiou pre podobnosť jej klinického obrazu. Pri takejto alergii môžeme zbadať začervenanie kože, drobné vyrážky, žihľavku, či cítiť opuch, svrbenie, pichanie aj mravčenie. Aj práve preto postupnosť a pravidelnosť, ak chceme začať s otužovaním, je veľmi dôležitá. Otestovať sa, či sme na takúto alergiu náchylní môžeme aj doma, priložením si kocky ľadu na pokožku, aspoň na 15 minút. Prípadné riešenie alergie tohto typu treba zveriť do rúk napr. odborného kožného lekára či imunológa.

Neprežeňte to

Jednoducho sa môžete podchladiť. Najrizikovejšie sú najmä začiatky, kedy sa do toho ľudia púšťajú s veľkou vervou a organizmus nie je schopný sa adaptovať a prispôsobiť chladovej záťaži. Najdôležitejšie je preto postupovať pomaly, uberať teplotu vody pri každodennom sprchovaní. Začať môžete však aj vonku, koncom leta, keď sa ochladzuje, neprestávajte chodiť plávať von a pokračujte až do zimy. Významnou súčasťou otužovania je nastavenie našej mysle, sústredenie sa a dýchanie. To ako  dýchame, ovplyvňuje fyziologické a chemické procesy v tele. 

Pre koho nie je vhodné

V posledných mesiacoch získava otužovanie obrovskú popularitu. Nemusí byť však ideálnou aktivitou pre každého. Nie je vhodné pre veľmi malé deti, ľudí s kardiovaskulárnym rizikom, ICHS, pre ľudí s ochorením ciev (vazospazmy, reynauldova choroba), po prekonanom infarkte myokardu, pri príliš nízkom alebo vysokom tlaku krvi či pri tachykardii. Tiež by sa mu mali vyhnúť tehotné a dojčiace ženy.

Pozor na zranenia

V prípade otužovania najmä v prírode si dajte pozor na zranenia. Zradné vody riek, rybníkov a jazier môžu byť zdrojom rôznych mikroorganizmov, ktoré môžu spôsobiť rozvoj infekcie v rane. Do studenej vody vchádzate väčšinou nesústredene, resp. koncentrácia sa orientuje skôr na prežitie v nízkych teplotách. „Tak sa môže stať, že skončíte napr. s tržným poranením nohy alebo odretým kolenom. Myslite preto i na prvú pomoc a pripravte si na „otužovací výlet“ i malú lekárničku s dezinfekciou pre prípad drobného poranenia. Ideálna je tá s obsahom jódu (samozrejme ak nie ste na jód alergickí),“ uzatvára doktorka Šefčíková.

Zdroj: PR Servis, Foto: archív