Chcete sa dozvedieť viac o tom, čo vás zaujíma? Napíšte nám váš tip.

Jarná únava nie je choroba

Napísal dňa 6. apríl 2022

Napriek tomu nás vie potrápiť.

Počas dlhej zimy túžobne očakávame jar a potom BUM! Jar je tu, no namiesto toho, aby sme boli plní energie a chuti ako príroda, cítime sa skôr ako vyžmýkané citróny. Je to iba subjektívny dojem, alebo jarná únava?

Jarná únava nie je diagnóza, nie je to orgánové ochorenie, no ani mýtus. Stav, kedy sa ľudia cítia bez energie, unavene, sklesnuto a otupene, reálne existuje. „Takzvaná jarná únava je stav, ktorý výraznejšie pociťujú ľudia stredného a staršie veku. Kým mladý, zdravý organizmus sa tlakovým a teplotným zmenám prispôsobí pružnejšie, skôr narodení a alergici na peľ a jarné kvitnutie môžu príchod jari vnímať negatívne,“ vysvetľuje MUDr. A. Béderová, CSc. odborníčka na zdravie.

(zdroj: iStock)

Dôsledok spomalenia

Jarná únava je dôsledkom akéhosi spomalenia organizmu. V zime sme mali menej slnka, ale hlavne menej pohybu. Chladné ročné obdobie nás zároveň nepriamo nútilo k tomu, aby sme jedli mastnejšie jedlá. A hoci je čerstvého ovocia a zeleniny na pultocv obchodov dostatok, zvyčajne to nie je to pravé orechové, plné vitamínov a živín, pretože nie sú pestované v prirodzených podmienkach.

Ako sa zo spomalenia prebudiť a pekne sa naštartovať? Pomôže zelená.

Bylinky a zelenina

Všimli ste si niekedy, aká sýto zelená je prvá tráva? Je v nej neskutočná sila. Aj prvé plody zo záhrady či lesov sú zelené – medvedí cesnak, cukrový hrášok… Zaraďte si ich do jedálnička, len čo vyrašia spod zeme, respektíve dozrejú. Ideálne bez tepelnej úpravy.

(zdroj iStock)

Pomáhajú aj čaje – bylinné a zelený čaj. Aby naozaj priniesol telu úžitok a povzbudenie, odporúčam pripravovať ho zo sypaných zelených lístkov čajovníka. Ak niekomu viac vyhovuje čaj sáčkový, výbornou alternatívou je zelený čaj naporcovaný v pyramídkach, kde majú lístky čajovníka dostatočný priestor, aby zo seba uvoľnili chlorofyl, teín, triesloviny a ďalšie telu prospešné látky,“ vysvetľuje znalkyňa čajov Mariana Veselá z Veselého Čaju. 

Denne si môžeme dopriať 3 až 5 šálok povzbudzujúceho zeleného čaju. V porovnaní s kávou „nakopne“ na dlhší čas, nezaťažuje trávenie a zvyšuje výkonnosť.

Kvalitný sypaný čaj je vhodný na podporu fungovania organizmu a jeho detoxikáciu aj preto, že sa ráta do pitného režimu. Mnohé druhy čaju (napríklad už spomínaný zelený), stimulujú organizmus, no na rozdiel od kávy ho neodvodňujú.

Na očistu tela a mysle používali čaje a bylinné odvary už naši predkovia. „My máme v súčasnosti možnosť zažívať aj nevšedné chute bylinkových čajov, napríklad spojenie harmančeka a šípok s citrónovou trávou a pomarančovou kôrou, alebo sladký fenikel na podporu trávenia s mätou a úžasným čajom honeybush. Očista organizmu tak môže byť aj festivalom pre zmysly,“ je presvedčená znalkyňa čajov M. Veselá.

(zdroj: iStock)
Pohyb áno, ale nie náročný

Keď sa chceme zbaviť jarnej únavy, musíme sa začať viac hýbať. Netreba si však hneď v rozpočte a kalendári hľadať priestor na osobného trénera, aby nás dal do formy. 

Stačí aj nenáročné cvičenie. Pravidelná chôdza v rýchlom tempe (ideálne s paličkami na nordic walking) je vysoko efektívna. Trochu sa spotíte, spálite niekoľko kalórií navyše, ale po tejto športovej aktivite nebudete unavený. Naopak, dobijete si ňou baterky.

Dostatok spánku

Únavy sa nezbavíte, ak nebudete dostatočne oddychovať. Neprerušovaný plnohodnotný spánok by mal trvať minimálne 7 hodín. Nie však viac ako 9, pretože potom budete paradoxne opäť spomalený.

„Pre lepšiu kvalitu spánku je dobré dopriať si večer šálku bylinkového čaju, ktorý obsahuje medovku a púčiky ruží. Majú upokojujúce účinky, preto sa telo rýchlejšie uvoľní, príjemne zaspíme a ráno sa zobudíme výborne oddýchnutí,” odporúča M. Veselá z Veselého Čaju.

Detox

S jarnou únavou zatočíte rýchlo, ak pomôžete telu zbaviť sa nahromadených jedov – toxínov. Opäť môžete siahnuť po bylinkových čajoch (odporúčané sú žihľava, repík, mäta a pestrec mariánsky) a voda. Denne by ste mali vypiť minimálne 2 až 3 litre životdarnej tekutiny.

Čerstvú zeleninu sme už spomínali, denne by sme mali mať na tanieri aj porciu čerstvého ovocia, celozrnného pečiva kvôli vláknine, za hrsť orieškov a primerané množstvo mäsa. Milovníci rýb majú vyhraté, ak si aspoň raz do týždňa doprajú tučnejšiu rybu.Vhodnými doplnkami výživy sú Vitamín D (slnko ešte nemá takú silu, aby si ho náš organizmus tvoril sám) a beta glukány pre posilnenie fungovania imunitného systému. Vhodnými doplnkami výživy sú vitamín D (slnko ešte nemá takú silu, aby si ho náš organizmus tvoril sám) a beta glukány pre posilnenie fungovania imunitného systému.

Zdroj: PR servis, Foto: archív